טיטאן: עולם זר אך מוכר

26.02.2014
 
 
את ההרצאה השנתית לזכרו של פרופ' עמוס דה-שליט נשא פרופ' עודד אהרונסון מהמחלקה למדעי כדור-הארץ וכוכבי-הלכת, בפקולטה לכימיה של מכון ויצמן למדע, תחת הכותרת "טיטאן: עולם זר אך מוכר". בהרצאה, אשר ריתקה את מאות בני הנוער שהגיעו מכל רחבי הארץ, חלק פרופ' אהרונסון את ההתרגשות שבעיסוק במדע. לשעה קלה הרימו המשתתפים את עיניהם מהטלפונים הניידים, הפסיקו לדבר על מה שהיה בפייסבוק ובוואטסאפ, ובדמיונם שוגרו למקום רחוק מאוד מכדור הארץ, שונה ממנו מאוד, אבל גם דומה.
 
פרופ' אהרונסון סיפר על תגליות ממשימת החללית "קאסיני" הצופה בטיטאן, הירח הגדול ביותר של כוכב הלכת שבתאי: על עולם שבו קרינת השמש נמוכה פי 100 מאשר בכדור הארץ, הטמפרטורה בו נמוכה בכ-200 מעלות, הגשם שנוצר בו מורכב ממולקולות אורגניות, והקרח קשה כסלע. למרות מאפיינים משונים אלה, על טיטאן קיימות תצורות נוף הדומות באופן מפתיע לאלו שניתן לראות על כדור הארץ: דיונות נרחבות, תעלות מרושתות, ואפילו אגמים מלאים בנוזל שבכדור הארץ מצוי כגז טבעי. בין השאלות שעלו היו: מה מניע את האנושות לחקור כוכבי לכת אחרים? כיצד ומדוע אנו מחפשים אחר חיים מחוץ לכדור הארץ? וכיצד מחשבים את מספר החוצנים שייצרו אתנו קשר בעתיד?
 
האירוע נפתח בדברי ברכה שנשאה ד"ר אושרית נבון, ראש תחום תוכניות מדעיות לכיתות, במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. בהמשך הוצג סרטון בו נראה פרופ' חיים הררי, יושב ראש הוועד המנהל של מכון דוידסון לחינוך מדעי, ונשיא מכון ויצמן למדע לשעבר, מספר על פרופ' דה-שליט. פרופ' אבנר דה-שליט, בנו של עמוס דה-שליט, שיתף את קהל המשתתפים והצופים בסיפור אישי, ונשא דברי ברכה.
 
מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מזמין מדי שנה את בני הנוער ואת הקהל הרחב ליום הרצאות פופולריות על-שם עמוס דה-שליט, ואף מעביר את ההרצאות בשידור אינטרנטי ישיר לבתי-ספר ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום. ההרצאות הפופולריות על-שם עמוס דה-שליט מתקיימות במכון ברציפות משנת 1971.
 
‫פרופ' עודד אהרונסון ותלמידים בהרצאת דה‪-‬שליט‬
 

שתף