מעבר לתוכנית הלימודים

01.09.2014
 
 
 משתתפי הכנס הארצי השנתי של מורי הפיסיקה
 
כ-250 מורים לפיסיקה מרחבי הארץ השתתפו באחרונה בכנס הארצי השנתי של מורי הפיסיקה, אותו אירגן מרכז המורים הארצי לפיסיקה בראשותה של ד"ר אסתר בגנו. המפקח-מרכז של מקצוע הפיסיקה, ד"ר צביקה אריכא, ציין שתרומתו של הכנס נובעת מעיסוקו בנושאים שמעֵבֶר לתוכנית הלימודים ולדיווח על מבנה הבחינות הקיים.
 
בין השאר נדון בכנס השימוש בסרטוני וידאו ללימוד נושא במסגרת הפעלה של "שיעור הפוך", שבמסגרתו מתמודדים תלמידים עם לימוד נושא בבית לפני השיעור, בעוד השיעור עצמו מוקדש לדיון ולהתמודדות עם קשיים שהתעוררו ולהרחבות נדרשות. תוארה גם מערכת אוטומטית המאפשרת בדיקת מטלות ביתיות ומתן משוב ברשת האינטרנט. מורים שהשתתפו השנה במסגרות שונות מטעם סר"ן הציגו נושאים מחזית המחקר שאפשר ללמד בשיעורי הפיסיקה.
 
פרופ' גיורא מיקנברג בכנס הארצי השנתי של מורי הפיסיקהבטקס לזכרו של פרופ' עמוס דה-שליט הירצה פרופ' גיורא מיקנברג, מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה במכון ויצמן למדע, על מאיץ החלקיקים בסר"ן, ותיאר פרויקטים מדעיים וחינוכיים הנערכים שם. פרס דה-שליט למורה המצטיין לשנת תשע"ד הוענק למרינה זיו, מורה ומרכזת בבית-ספר מקיף ז' הקריה באשדוד, על עידוד תלמידים לבחור ולהתמיד בלימודי פיסיקה במשך שנים רבות, על פיתוח והפעלה של דרכי הוראה חדשניות, ועל תרומתה לקהילת מורי הפיסיקה.
 
הכנס גם היה הזדמנות למורים להיפגש עם מדענים מהמכון ומחוצה לו, ולשמוע מהם על חידושים מדעיים באופן כללי, על מחקרם הפרטני, ועל חוויות אישיות הקשורות למחקר והוראה. נדיה קרסניאנסקי, מורה בבית-הספר תיכון מקיף בית ירח שבעמק הירדן, סיפרה על המפגש של קבוצת מורים עם ד"ר שקמה ברסלר, מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה: "היא זיהתה במפגש את מורה הפיסיקה שלה מהתיכון, וסיפרה כיצד לימד אותה לחשוב – זה היה מרגש". אלכס וינברג, מורה בבית-הספר מקיף ג' באשדוד, אמר כי אפשר לראות שד"ר דניאל ללוש, גם הוא מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה, "אוהב את מה שהוא עושה. הוא עורר השראה, הצליח להרחיב את אופקינו בזמן קצר מאוד, ולהעביר את תחושותיו כלפי פיסיקה ומדע". מדענים נוספים שאיתם נפגשו המורים הם פרופ' ארז עציון מאוניברסיטת תל-אביב, ומדעני המכון, פרופ' ישראל בר-יוסף, פרופ' אהוד דוכובני, וד"ר עודד הבר. פרופ' בת-שבע אלון מודה לפקולטה לפיסיקה על המוכנות להתגייס בלוח זמנים קצר למפגשים אלה ומסכמת: "אין לי ספק שהמורים ימצאו דרכים להעביר לתלמידיהם את ההתלהבות ואת התובנות מהמפגש הבלתי-אמצעי עם המדענים ומדע עדכני".
 
הכנס התקיים באולם הברווז שבמכון דוידסון לחינוך מדעי, בהנחיית יוכבד ברסטל מהמרכז הארצי למורי הפיסיקה. המרכז הארצי למורי הפיסיקה הוא אחד מארבעת המרכזים הארציים שפועלים במחלקה להוראת המדעים. פעילויות המרכזים נערכות בשיתוף פעולה עם המזכירות הפדגוגית באגף המדעים של משרד החינוך; הפיקוח על הוראת התחום המדעי הרלבנטי – פיסיקה, למשל – במשרד החינוך; ומינהלת המרכז הישראלי לחינוך מדעי-טכנולוגי על-שם עמוס דה-שליט.
 
 
 

שתף