מרחיבים את המעגל

24.02.2013
 
הכנס השנתי הארצי למורי הפיסיקה, שהתקיים בחנוכה, הוקדש השנה ללמידת הפיסיקה – הן מצד המורים והן מצד התלמידים, תחת הכותרת "הוראת הפיסיקה לאן: מי לומד? מי מלמד?". פתחו את הכנס ד"ר אסתר בגנו, מהמחלקה להוראת המדעים במכון, מנהלת המרכז הארצי למורי הפיסיקה, וצביקה אריכא, מפקח-מרכז מקצוע הפיסיקה במשרד החינוך, שנשאו דברי ברכה. פרופ' ניר דודזון, מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות במכון, נשא את ההרצאה המדעית על-שם עמוס דה שליט, שעסקה בחומר הקר ביקום. פרס דה שליט למורה מצטיין הוענק השנה לשוקי זכאי מתיכון מקיף אורט על-שם גרינברג בקרית טבעון, ולעמאד חאג' יחיא מתיכון "עתיד" בטייבה.
 
כחלק מהמגמה הארצית –הרחבת מעגל התלמידים הלומדים מדעים - הוקדש חלק הארי של הכנס לעידוד לימודי הפיסיקה. ד"ר עידית מני-איקן ודנה רוזן, ממכון הנרייטה סאלד, הציגו תמונת מצב של לימודי הפיסיקה, תוצאה של מחקר שערכו בקרב מורים ותלמידים, המשווה את המצב בשנים 2010, 2001 ו-2102. נתוני המחקר מראים, בין היתר, כי 70% מהלומדים במגמת הפיסיקה הם בנים, וכי מדובר בתלמידים טובים. עוד עולה ממחקרן, כי המוטיבציה שלהתלמידים היא המדד הטוב ביותר להצלחה במקצוע.
 
בהמשך הכנס התקיים רב-שיח של מורים ממוסדות חינוך מגוונים – בהשתתפות פעילה של הקהל – שהציג דרכים לעודד תלמידים לבחור במגמת הפיסיקה, וגם ליהנות ולהסתקרן מלימודי מדעים. המורים סיפרו, בין היתר, על דרכים יצירתיות כמו "ערבי מגמה", הצגת סיפורי הצלחהשל בוגרים, חידונים מדעיים ועוד.
 
נושא נוסף שהודגש בכנס הוא פרויקט "קהילות לומדות של מורים לפיסיקה", במימון קרן טראמפ, אשר נועד גם הוא להרחיב את מעגל לומדי הפיסיקה, ולקדם את הוראת הפיסיקה בארץ באמצעות הכשרת מנהיגות מורים. 12מורים לפיסיקה, המודרכים על-ידי פרופ' בת שבע אלון, ד"ר אסתר בגנו וד"ר חנה ברגר, מהמחלקה להוראת המדעים במכון, מהווים את ראש ה"פירמידה" של התוכנית. מורים מובילים אלה מקיימים מפגשי הדרכה והעשרה באמצעות מפגשים עם קהילות מורים ברחבי הארץ – מכרמיאל ועד כפר סילבר  – קרוב לבית-הספר ולמקום מגוריהם של המורים. קהילות המורים האלה, וקהילה נוספת מתוקשבת, מונות כ-80 מורים, כך שהידע המקצועי המופץ באמצעות התוכנית מגיע לאלפי תלמידים.

שתף