ניהול סיכונים

חברת "20/20 GeneSystems" ממרילנד שבארה"ב וחברת "ידע מחקר ופיתוח", הזרוע היישומית של מכון ויצמן למדע, הכריזו באחרונה על שיתוף פעולה העשוי להוביל לפיתוח מסחרי של ערכה לבדיקת הסיכון לחלות בסרטן הריאות. "20/20" מפתחת בדיקות המסייעות לגילוי מוקדם ולבחירת טיפול מתאים בסוגים שונים של סרטן. בין היתר, משווקת החברה בדיקת דם לגילוי מוקדם של סרטן ריאות במעשנים ובמעשנים לשעבר, באמצעות סמנים ביולוגיים המופיעים בשלב מוקדם בהתפתחות הגידול. הבדיקה החדשה, אשר תתבסס על מחקרם של פרופ' צבי ליבנה, דיקן הפקולטה לביוכימיה, וד"ר תמר פז-אליצור מהמחלקה לכימיה ביולוגית במכון ויצמן למדע, תאפשר לזהות באנשים בריאים את הנטייה לפתח את מחלת הסרטן.

המחקר של מדעני המכון התמקד באנזימים האחראים לתיקון הדי-אן-אי. אם אנזימים אלה אינם מתקנים את הנזקים שנגרמו לדי-אן-אי בעקבות עישון או בעקבות גורמים אחרים, גובר משמעותית הסיכון לחלות במחלת הסרטן בכלל, ובסרטן הריאות בפרט. העישון הוא אמנם הגורם העיקרי לסרטן הריאות, אך לפחות 15 אחוז מהחולים מעולם לא עישנו, ולא קיימת דרך יעילה לגילוי מוקדם של הסרטן באוכלוסייה זו.

במשך יותר מעשור פיתחו מדעני המכון בדיקות לקביעת פעילות האנזימים המתקנים די-אן-אי, והישוו את רמתם בחולי סרטן הריאות לזו שבבני-אדם בריאים. ממצאיהם הראו, כי אנשים שאנזימים אלה פעילים פחות בגופם, מתאפיינים בסיכון גדול משמעותית לחלות בסרטן הריאות: פי עשרה באוכלוסיית הלא-מעשנים, ופי 120 בקרב המעשנים. הבדיקה העתידית תתמקד במדידת הרמות של אנזימים אלה בדם.