על פיסיקה, קהילה וקרקס

29.05.2013
 
 

כ-70 מורים לפיסיקה, משתתפי תוכנית "קהילות לומדות של מורים לפיסיקה", התכנסו באחרונה למפגש סיכום שנתי בגן המדע על-שם קלור. מטרת התוכנית היא להרחיב את מעגל לומדי הפיסיקה, ולקדם את הוראת הפיסיקה בארץ באמצעות הכשרת מנהיגות מורים. במסגרת זאת מקיימים 12 מורים מובילים לפיסיקה – רבים מהם בוגרי תוכנית רוטשילד-ויצמן – מפגשי העשרה והדרכה במהלך שנת הלימודים עם שש קבוצות מורים ברחבי הארץ - בהדרכתן של פרופ' בת שבע אלון, ד"ר אסתר בגנו, ד"ר חנה ברגר וסמדר לוי, דוקטורנטית במחלקה להוראת המדעים במכון. בקהילות חברים כ-75 מורים, חלקם משתתפים בהן זו השנה השנייה, ומהם מגיע הידע לאלפי תלמידים. התוכנית ממומנת על-ידי קרן טראמפ. מימון נוסף מעניקים הפיקוח על הוראת הפיסיקה, קרן רוטשילד-קיסריה ומכון ויצמן. בשנה הקרובה תתרחב קבוצת המורים המובילים, יגדל מספר הקהילות וישתתפו כ-100 מורים בתוכנית.

מלבד מפגש עם כל חברי הקהילות, ברכות וסיכומים, כללה התוכנית גם הצגה של חומרי למידה שפיתחו המורים במטרה לגוון את ההוראה ולתת מענה לשונות לומדים בכיתת הפיסיקה. פרופ' אבישי גל-ים, מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה במכון, נשא הרצאת העשרה שעסקה בסופרנובות, בלידתם של כוכבים, ובמותם של חורים שחורים. לאחר מכן התקיימו מספר סדנאות חווייתיות: לימוד פיסיקה באמצעות מיומנויות קרקס; סדנה שעסקה במנועים, במיקרופונים וברמקולים; וסיורים מודרכים במתקני גן המדע.

אורלי שטטינר, חברה בקהילת המורים בהוד השרון, מנהלת פיתוח תכנים בבית-הספר התיכון הווירטואלי של מט"ח: "הקהילה בשבילי היא מקום מעולה לשמוע מה קורה בשטח, לקבל רעיונות ממורים אחרים, ולחשוב איך אני מעבירה אותם בצורה מתוקשבת דרך שיעורים, תירגולים, ומעבדות". אהרון לבירם, מורה בכפר חסידים וחבר בקהילת חוף בה משתתפים מורים מאור עקיבא ומחיפה, מציין גם את המפגש החברתי הייחודי של המורים בקהילה, את האווירה הנעימה והאנשים האיכותיים. מיכל ולטר, מורה לפיסיקה באור עקיבא ומובילה בקהילת חוף, בוגרת תוכנית רוטשילד-ויצמן: "השילוב שבין הוראה לבין הובלת קהילת מורים מפרה מאוד – כך אני מכירה כלים ושיטות שאני צריכה להעביר למורים אחרים, דבר שדורש ממני העמקה, והופך אותי למורה טובה הרבה יותר".

 

מורים בכנס "קהילות לומדות של מורים לפיסיקה"

 

שתף