שלושים שנה בלי עמוס

דו"ח
01.12.1999
פרופ' עמוס דה-שליט עם נוער שוחר מדע - 1961
 
 
באחרונה התקיים במכון יום עיון מיוחד לציון מלאות 30 שנה למותו בלא עת של פרופ' עמוס דה-שליט, מבכירי המדענים של ישראל, מייסד המחלקה לפיסיקה (שהפכה לימים לפקולטה), ומנהל המכון בשתי תקופות כהונה בשנות השישים.
 
את הכינוס פתח נשיא המכון, פרופ' חיים הררי, והרצו בו פרופ' אברהם גל ממכון רקח לפיסיקה של האוניברסיטה העברית; פרופ' הנס ווידנמולר ממכון מקס פלאנק לפיסיקה גרעינית, היידלברג, גרמניה; פרופ' אורי גניאל, ראש המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע; ופרופ' סידני דרל, מאוניברסיטת סטנפורד, ארה"ב.
 
לאחר סיור בגן המדע על שם קלור, בהדרכתו של מנהל הגן, ד"ר משה רשפון, הרצו לפני המשתתפים בניו של פרופ' עמוס דה-שליט, פרופ' אהוד דה-שליט מהמכון למתמטיקה של האוניברסיטה העברית, וד"ר אבנר דה-שליט מהמחלקה למדעי המדינה של האוניברסיטה העברית.
 
פרופ' עמוס דה-שליט היה אחד המדענים הבולטים בקרב חבורה של צעירים ילידי הארץ, אשר לאחר מלחמת השחרור הקדישו עצמם ללימודי הפיסיקה ולהוראתה, וזכו למוניטין בקנה מידה בין-לאומי. אבא אבן אמר עליו, ש"פרק חייו הקצר היה כקרן אור בתולדות ישראל". עמוס נולד בירושלים בשנת 1926, ולמד בגימנסיה "בלפור" בתל אביב. את התואר מוסמך למדעים קיבל באוניברסיטה העברית בירושלים ב-1949, ואת תואר הדוקטור לפילוסופיה קיבל במכון הטכנולוגי הפדראלי בשווייץ (E.T.H) ב-1951. בשנים 1949-1947 שירת בחמ"ד (חיל המדע של צה"ל).
 
בשנים 1954-1952 השתלם באוניברסיטת פרינסטון, במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס MIT, ובמכון לחקר האטום שבסקליי שבצרפת. לאחר שובו לארץ התמנה בשנת 1954 לראש המחלקה החדשה לפיסיקה גרעינית במכון ויצמן למדע, שבבנייתה ובייסודה נטל חלק נכבד. במשך עשר שנים כיהן בתפקיד זה, עיצב, ביסס והרחיב את המחלקה, שהיא כיום אחת המחלקות המרכזיות במכון ומן הידועות בעולם כולו. במקביל לתפקיד זה כיהן כיועץ מדעי למשרד הביטחון.
 
בשנת 1961 התמנה למנהלו המדעי של המכון, ובתפקיד זה שימש עד שנת 1963. לאחר מכן כיהן שנתיים נוספות (1968-1966) בתפקיד המנהל הכללי של המכון. בשנת 1963 נבחר כחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. בשנת 1965 זכה, יחד עם פרופ' יגאל תלמי יבדל"א, בפרס ישראל למדעים מדויקים על מחקר בנושא: "מודל הקליפות בפיסיקה גרעינית" ועל ספרם המשותף בנושא זה. ב-1969 נתמנה כחבר כבוד של האקדמיה האמריקאית למדעים.
 
בשנת 1964 נתמנה ליו"ר הוועדה לקידום הוראת מדעי הטבע והמתמטיקה, שטח שאליו התמסר בשנים האחרונות לחייו. בתחום זה השקיע פרופ' דה-שליט עבודה רבה ומרץ רב. הוא שקד על שינויים בשיטות ההוראה ובתוכניות הלימודים בתחום מדעי הטבע והמתמטיקה בבתי הספר התיכוניים. בשנת 1968 הקים את המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן ועמד בראשה.
 
מותו, בגיל 43, הישרה אבל כבד במכון ויצמן ובקרב כל מוקיריו ומכריו בארץ ובעולם.
פרופ' עמוס דה-שליט (מימין) עם עזר ויצמן
 

שתף