בונים קהילה

01.09.2014
 
באחרונה התקיים במכון ויצמן למדע כנס קהילות מורי הפיסיקה. הכנס, בו השתתפו יותר מ-150 מורי תוכנית "קהילות לומדות של מורים לפיסיקה", עמד בסימן שני נושאים עיקריים: שימת התלמיד במרכז, וההתלהבות מלימוד מקצוע הפיסיקה.
 
תוכנית "קהילות לומדות של מורים לפיסיקה", בהובלתן של ד"ר אסתר בגנו ופרופ' בת-שבע אלון מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, נתמכת על-ידי קרן טראמפ. פעילות הקהילות מעוררת עניין במערכת החינוך, וזוכה לשיתוף פעולה ולמעורבות רבה של המפקח-המרכז, ד"ר צביקה אריכא, בנוסף לגורמים שונים במשרד החינוך.
 
התוכנית מיועדת למורי פיסיקה מכל רחבי הארץ המעוניינים להרחיב ולהעשיר את עצמם בידע מדעי, בחשיבה על הוראה ולמידה, ובהתנסות עם שיטות פדגוגיות חדשות – ביניהן הוראה בליווי סרטונים, צעצועים, ניסויים, שאלות דיאגנוסטיות, ושימת דגש בדו-שיח בין המורה לתלמיד. הפעילות בקהילות מתבססת על יישום והתאמה של ההתנסות בקהילה להוראה היום-יומית ולמידה מתמשכת מהתנסות זו. מעֵבֶר לכך, התוכנית מעניקה הזדמנות לקבלת תמיכה ומשוב ממורים אחרים, החווים חוויות דומות. "אני חושבת ששני הדברים הולכים ביד ביד", אומרת כנה אופיר, בוגרת תוכנית רוטשילד-ויצמן ומורה לפיסיקה באולפנת אוריה שבנווה חנן. "אם היינו מספקים רק את ה'ביחד', ללא התכנים – התוכנית לא הייתה עובדת". בשיתוף עם אסתי מגן, שמשמשת גם כרכזת התוכנית, מובילה כנה את קהילת ירושלים, אותה הקימו שתיהן בתחילת השנה.
 
קהילת ירושלים היא אחת מ-11 קהילות מורים, הנפגשות אחת לשבועיים במקומות שונים. לכל קהילה שני מורים מובילים, רבים מהם בוגרי תוכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים. המורים המובילים משתתפים בקהילת מורים מובילים הנפגשת אחת לשבועיים במכון וייצמן, בהנחייתן של ד"ר אסתר בגנו, תלמידת המחקר סמדר לוי, ד"ר חנה ברגר, ופרופ' בת-שבע אלון. המפגשים מוקדשים ללמידה משותפת, שבמרכזה התנסות של המורים המובילים כלומדים, הפעלת הנלמד בכיתותיהם, תכנון העבודה בקהילות המורים, והפקת לקחים מהפעילות המתמשכת בקהילות.
 
ריאד גרה הוא בוגר תוכנית רוטשילד-ויצמן, מורה לפיסיקה זה 23 שנה, ומוביל קהילת טייבה בשיתוף עם עמאד חג' יחיא. "מורה ששייך לקהילה מקבל כלים המאפשרים לו לגשת לתלמידים בצורה טובה יותר. במקום שיעור פיסיקה רגיל, השיעור הופך להיות הרבה יותר פעיל", אומר ריאד.
 
במהלך הכנס, אותו אירגנה סמדר לוי, נחשפו מורי הקהילות למיגוון הרצאות, ניסויים ושיטות לימוד חדשות. המורים התחלקו לשולחנות עגולים, ובכל שולחן ישבו מורים מקהילות שונות. הדיון נסב על תרומת הקהילות לעבודתם של המורים, ההשפעה על ההוראה בכיתות, והדרכים שבהן אפשר להעצים השפעה זו. "הקהילה מציבה אותנו בעמדה מיוחדת", אומרת כנה, "אתה מבין שאתה לא לבד עם הכיתה שלך, אלא כל המורים בקהילה עם כל הכיתות שלהם. ופתאום בכנס אתה תופס שזאת לא רק הקהילה שלנו – אלה כל הקהילות בארץ, והידע הזה מעניק המון עוצמה".
 
 כנס קהילות מורי הפיסיקה
 
 

שתף