יום המדע הישראלי

 
 מימין: יעקב פרי, פרופ' ישראל אומן, פרופ' דן שכטמן, פרופ' אהרון צ'חנובר ופרופ' עדה יונת
 
 
 
אירוע השקת יום המדע הישראלי התקיים באולם "ויקס" במכון ויצמן למדע, בנוכחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, חתני פרס נובל ישראליים, שרי מדע מרחבי העולם, ובכירים בעולם המחקר המדעי והתעשייה הטכנולוגית.
 
ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, שלח ברכה מצולמת לאירוע, בה אמר: "בריטניה גאה בשותפות המדעית עם ישראל. לשני העמים יש אוניברסיטאות ברמה בין-לאומית; לשני העמים יש מספר לא פרופורציונלי של זוכים בפרס נובל ביחס לגודל האוכלוסייה; בכל כך הרבה תחומים המדענים שלנו עובדים ביחד: במדעי המוח, בננו-טכנולוגיה, בטכנולוגיית מים; שתי המדינות מעורבות בכמה מהפרויקטים החשובים בדורנו".
 
שמונה מדענים צעירים, ששבו בשנים האחרונות לישראל ונקלטו במכון ויצמן למדע, סיפרו על מחקריהם, והתייחסו לא רק לבריחת המוחות, אלא גם לשיבתם ארצה. ברב-שיח נוסף השתתפו ארבעה חתני פרס נובל: פרופ' ישראל אומן, פרופ' עדה יונת, פרופ' אהרון צ'חנובר, ופרופ' דן שכטמן.
 
למחרת השתתפו מכון ויצמן למדע ומכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של המכון, בעשרות הפעילויות לציון יום המדע הישראלי – שחלקן התקיימו בקמפוס המכון וחלקן ברחבי הארץ.
 
מרכז המבקרים על-שם לוינסון נפתח לקהל הרחב למשך כל היום, ובו נחשפו המבקרים לחייהם ולסיפוריהם המדעיים והאישיים של מדעני המכון. מוזיאון גן המדע על-שם קלור פתח גם הוא את שעריו לציבור, ללא עלות, והציע לבאים ליהנות משפע המתקנים והמוצגים, מסיורים בגן, ומתערוכת משחקי חשיבה. במכון דוידסון לחינוך מדעי התקיים טקס הסיום של טורניר הכספות על-שם שלהבת פראייר, וכלל הרצאה פופולרית בנושא ראייה ממוחשבת.
 
מדענים ותלמידי מחקר ממכון ויצמן למדע, ומצוות מכון דוידסון לחינוך מדעי, יצאו מקמפוס המכון וקיימו הרצאות פופולריות ברחבי הארץ. ביניהן: קסמים ושעשועי חשיבה מתמטיים, מדע ומוסיקה, המדע בראי התקשורת, חיפוש תרופה לסרטן, ועוד. עוד התקיימו תערוכות וסדנאות "ננו-קומיקס", שבמהלכן האזינו המשתתפים להסברים מדעיים בתחומים שונים, ויצרו על פיהם יצירות קומיקס מעשי ידיהם. מי שהעדיף להישאר בבית הוזמן להשתתף בחידון מדעי מאתגר, באתר האינטרנט של מכון דוידסון.
 
 

שתף