"יש לנו כימיה!"

תלמידות כיתה י' ממקיף ו' בבאר שבע – קורל כץ, שחף בן בסט ונועה פייביש – עם המורה עליזה ונגרובסקי ואנשי "כיל" (מימין לשמאל): קובי שוחט, גיורא רוזנפלד ודורון אורגיל, לאחר הזכייה בפרס בשלב הגמר (תשע"ז) במכון דוידסון לחינוך מדעי

מה הקשר בין מסע למאדים, המצאת תרסיס שנועד להתמודד עם רעלנים בתפוחי אדמה, חולצות ספורט מנדפות זיעה, שתלי שיניים מסגסוגות מגנזיום, זיקוקי דינור, צבעי שיער וחומרים מעכבי בעירה? תשובות לשאלות אלו ואחרות יכולתם לקבל בכנס הגמר של פרויקט לעידוד לימודי הכימיה, "יש לנו כימיה!", אשר התקיים ב-21 במארס במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה של חברת "כיל" (כימיקלים לישראל), המחלקה להוראת מדעים במכון ויצמן למדע, והפיקוח על הוראת הכימיה במשרד החינוך.

כנס הגמר הוא נקודת השיא בפרויקט, שבמסגרתו השתתפו כ-630 תלמידים לאורך השנה במיגוון תחרויות (חקר במעבדה, כתבות עיתונאיות, כרזות, סרטונים ותצלומים) אשר מתמקדות בנושא: "כימיה, תעשייה וסביבה בראי החברה והפרט". 340 תלמידים הוזמנו לכנסים האזוריים, ו-171 תלמידים העפילו לשלב הגמר והציגו במושבים מקבילים במהלך הכנס את תוצריהם. זו השנה התשיעית שפרויקט זה מתקיים, ובמסגרתו נחשפים תלמידי תיכון ברחבי הארץ לעולם הכימיה ולנושאים הקשורים ביישומי הכימיה בחיי היום-יום והתעשייה, ויוצרים קשר ייחודי עם אנשים מהתעשייה הכימית ועם מומחים בהוראת הכימיה. חברת "כיל" היא יזמית ושותפה מלאה לפרויקט כבר משנתו הראשונה.

את הכנס פתחה ד"ר מירי קסנר, יו"ר הכנס וראש המרכז לקשר בין התעשייה הכימית ולמערכת החינוך, במחלקה להוראת מדעים. ד"ר קסנר ציינה, כי שיתוף הפעולה עם ״כיל״ מתבטא לא רק בתרומה, אלא גם בשותפות מלאה בפיתוח ובהובלה של כיוונים חדשים במסגרת הפעילות, בוועדת ההיגוי, בהדרכת התלמידים ובמערך המתנדבים. אנשי התעשייה המתנדבים השתתפו בשיפוט הפרויקטים, וחלקם גם הדריכו וליוו את התלמידים בעבודות החקר שלהם. ארז קמה, מנהל קשרי קהילה וסביבה ב״כיל״, סיפר על התרומה ארוכת השנים של החברה להוראת הכימיה בישראל, וציין כי הבסיס להצלחה הוא יצירת שיתופי פעולה וחיבורים בין אקדמיה, תעשייה ומערכת החינוך.

במהלך היום הציגו התלמידים הנרגשים, שהגיעו לשלב הגמר מכל המחוזות ומכל המגזרים, את הפרויקטים שלהם, שוחחו עם תלמידים עמיתים מבתי ספר אחרים, והתעניינו בפרויקטים אחרים. מדברות בעד עצמן תגובות תלמידים, כגון: "מרגע שהתחלנו לחקור את נושא הזיקוקים גילינו כמה הוא מעניין, ורצינו להתעמק יותר ויותר בחומר. זה נראה פשוט, אבל יש הרבה כימיה שלא חשבנו עליה. למדנו דברים חדשים בעצמנו". מורה שתלמידיו השתתפו בכנס שלח לנו משוב: "אהבתי שנתתם באמת במה לכולם והדגשתם את העבודה המרובה של כולם... נתן בהחלט טעם של עוד".

שתף