יש לנו כימיה

01.06.2015

חידון לתלמידים במהלך הכנס "יש לנו כימיה" בהנחיית אמילי אלחכם

תלמידי תיכון מכל רחבי הארץ הציגו באחרונה במכון ויצמן למדע רעיונות ליישומים שונים של תחום הכימיה: בתעשיית המזון, התרופות, הקוסמטיקה, החקלאות, הסביבה, הננוכימיה, זיהוי פלילי, ועוד. הצגת העבודות שהגיעו לשלב הגמר התקיימה בעת הכנס השנתי השביעי לציון סיום שנת הפעילות של פרויקט "יש לנו כימיה – כימיה, תעשייה וסביבה בראי החברה והפרט", במסגרת שבוע החינוך המדעי של מכון ויצמן למדע.

התוכנית נועדה לעודד לימודי כימיה בקרב תלמידי תיכון, באמצעות עיסוק בנושאי כימיה יישומיים ורלבנטיים לחיי היום-יום ולתעשייה, בדרכים יצירתיות ומגוונות: כרזות, סרטונים, תצלומים, כתבות עיתונאיות, או באמצעות מחקר במעבדה. מחקר שנערך בשנים קודמות הראה, כי ההשתתפות בפעילות מסוג זה עודדה תלמידים להתעניין במקצוע הכימיה, ולבחור בו כמקצוע מורחב במבחני הבגרות. את התוכנית מפעיל המרכז לקשר בין התעשייה הכימית למערכת החינוך, המשתייך למחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, והיא מתקיימת בתמיכת חברת כי"ל (כימיקלים לישראל בע"מ) ובשיתוף עימה, וכן עם הפיקוח על הוראת הכימיה במשרד החינוך.

במסגרת הכנס הציגו התלמידים שהגיעו לשלב הגמר את עבודותיהם בפני קהל שנכחו בו תלמידים מבתי-ספר שונים, מורים ואנשי הוראת המדעים, מדריכים לכימיה, מפקחים ממשרד החינוך, ונציגים ממפעלי כי"ל. ההשתתפות בתוכנית הולכת ומתרחבת משנה לשנה, והיא כוללת גם תלמידים בכיתות ט' וי' שטרם החליטו אם לבחור בכימיה כמקצוע לבגרות. כנס הסיכום והצגת העבודות הם שיאו של תהליך ממושך, שבמהלכו נהנים התלמידים מליווי של הצוות מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. במסגרת זו מתקיימים ימי עיון למשתתפי התוכנית, המאפשרים לתלמידים לרכוש כלים מקצועיים בתחומים שונים: כתיבה עיתונאית, צילום, כתיבת תסריט, עריכה וכדומה. בנוסף, מפנה הצוות את התלמידים לליווי מקצועי של מדענים ואנשי תעשייה, אשר מלווים ומדריכים אותם בעבודות השונות.

שתף