מכון ויצמן גייס תרומות בהיקף 120 מיליון דולר, להקמת מרכז לאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גראנד

מכון ויצמן למדע מייסד בימים אלה מרכז מחקר לאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גראנד. המרכז ישרת את כל קהילת המחקר בישראל בתחום מדעי-החיים והביו-רפואה, בהם חוקרים מהאקדמיה, רופאים העוסקים במחקר רפואי במעבדות המרכזים הרפואיים, וחוקרים בתעשיית הביו-מד בישראל.

הקמתו המואצת של המרכז – המכוון להגשמת החזון העתידי של הרפואה, שבו הטיפול מותאם לא רק לריפוי מחלה מסוימת, אלא למאפיינים הגנטיים הייחודיים של כל אדם – מתאפשרת הודות לתרומה נדיבה של כמה מידידי המכון. הרפואה האישית תהיה מסוגלת, למשל, להתאים טיפול תרופתי לכל מטופל בהתאם למאפיינים הגנטיים שלו, כך שתושג יעילות רפואית מרבית, תוך גרימת מינימום השפעות לוואי.

העתיד הזה מבוסס על טכנולוגיות ושיטות מחקר מתקדמות שחלקן קיימות כבר היום. בין היתר, מערכות ניסוי חדשניות ויעילות, אשר מאפשרות מחקר רחב היקף של אלפי גנים וחלבונים, או חיזוי תגובות לתרופות בזמן קצר מאוד.

המרכז כולל ארבע יחידות, אשר פועלות כרגע בכמה מעבדות זמניות ברחבי קמפוס מכון ויצמן למדע: המכון לגנומיקה על-שם קראון, שהוקם על-ידי משפחת קראון משיקגו; מכון למיפוי חלבונים על-שם דה בוטון, שהוקם על-ידי מייל דה בוטון מבריטניה; המכון לביואינפורמטיקה על-שם אילנה ופסקל מנטו, שהוקם על-ידי אילנה ופסקל מנטו מישראל ומצרפת; והמכון לגילוי תרופות על-שם מוריס וויויאן ווהל, שהוקם על-ידי הקרן על-שם מוריס וויויאן ווהל מבריטניה. בתוך שנה ימוקמו ארבע היחידות במבנה "מגדל השמש", שעובר בימים אלה שיפוץ לקראת שינוי יעודו במימונה של קרן וולפסון, בריטניה. בראש המרכז עומדת ד"ר ברטה סטרולוביץ', בוגרת המכון, שלפני הגעתה כיהנה כסגנית נשיא למחקר בסיסי בחברת "מרק" העולמית, תפקיד שמסגרתו הקימה מרכז מצוינות מתקדם לגילוי תרופות. היא מביאה עמה את ניסיונה העשיר בניהול צוות ובשיטות מחקר מתקדמות ויעילות לפיתוח תרופות.

לצורך הקמת המרכז, גייס מכון ויצמן למדע תרומות בהיקף כולל של 120 מיליון דולר, מתורמים פרטיים ומקרנות פילנטרופיות. מתוכם, תרומה נדיבה של 50 מיליון דולר התקבלה באחרונה מננסי וסטיבן גראנד מסן-פרנסיסקו, והיא נעשתה באמצעות הוועד האמריקאי של המכון. ננסי וסטפן גרנד הם תורמים ותומכים נדיבים של מכון ויצמן למדע מזה שנים, והמרכז החדש כולו ייקרא מעתה על-שמם.
פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע: "תרומתם יוצאת הדופן של סטיבן וננסי גראנד, יחד עם התומכים האחרים מייסדי המרכז, היא דוגמה נדירה של התגייסות ידידי המכון להגשמת חזון אשר יחולל שינוי משמעותי בעתיד המחקר הביו-רפואי בישראל. היות שהמרכז משרת את כל קהילת המחקר בארץ, השפעת המחקר שיעשה בין כותלי המעבדות במכון ויצמן למדע, תורגש בכל הארץ וגם מחוץ לגבולותיה".

מידע נוסף, תמונות ותיאום ראיונות: משרד דובר מכון ויצמן למדע 08-934-3856