ערכים בחינוך מתמטי

01.03.2015
 
 
ערכים בחינוך מתמטי
 
 
Encyclopedia of Mathematics Education
Edited by Steve Lerman
Springer Publishing
672 עמודים
 
לאחר כשלוש שנות עבודה יצאה באחרונה לאור ולרחבי הרשת "האנציקלופדיה לחינוך מתמטי", אנציקלופדיה ראשונה מסוגה ובהיקפה. האנציקלופדיה סוקרת את התחום מכל היבטיו – תכנים, התפתחות, פיתוח, מחקר והפעלה – והיא מיועדת לחוקרים ולסטודנטים, למורי מורים ולמובילים בתחום, וכן לכל מי שמתעניין בתחום החינוך המתמטי. היא קיימת בשלוש גרסאות: כעותק קשיח, כספר אלקטרוני, וכגרסה מקוונת. האנציקלופדיה ראתה אור בהוצאת "ספרינגר", ונוצרה בעבודה משותפת של מדענים ואנשי מקצוע מתחום החינוך המתמטי, ביניהם שלוש חוקרות ממכון ויצמן למדע.
 
פרופ' רוחמה אבן, מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, חוקרת הכשרה והתפתחות מקצועית של מורים ומנחים למורי מתמטיקה, ועוסקת בפיתוח תוכניות לימוד במתמטיקה, בהפעלתן בכיתות, ובחיזוק קשרי הגומלין בין מורים למתמטיקה, מתמטיקאים, ומפתחי תוכניות לימוד. פרופ' אבן הוזמנה להיות עורכת- משנה בצוות האנציקלופדיה. נוסף על השתתפותה בבחירת הערכים המופיעים באנציקלופדיה היא ערכה יותר מ-30 ערכים, וכתבה את הערך על ״הכשרת מורי מורים למתמטיקה״, כיווּן מחקרי אשר הולך ומתבסס בשנים האחרונות, ופרופ׳ אבן נמנית עם מייסדיו.
 
שותפות נוספות בכתיבת הערכים לאנציקלופדיה הן ד"ר רנה הרשקוביץ וד"ר רוני קרסנטי, מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. ד"ר הרשקוביץ, אשר חוקרת את למידת הגיאומטריה, כיצד נבנה יֶדע מתמטי, כיצד הוא נקלט בכיתה, ומה תפקיד
 
התלמיד והמורה בתהליכים אלו, כתבה את הערך על "צורה ומרחב – הוראת ולמידת גיאומטריה". הערך עוסק בתהליכי הלימוד והלמידה של תחום הגיאומטריה. ד"ר קרסנטי מנהלת פרויקטים להדרכת מורים באמצעות צילום בווידאו והקרנה של שיעורי מתמטיקה אותנטיים. היא מתמחה במאפיינים של תלמידי הקצוות – המצטיינים והמתקשים – וכתבה את הערך שעוסק בהגדרת היכולת המתמטית, כלומר, איך והאם אפשר להגדיר יכולת מתמטית, את הסוגים השונים של יכולות מתמטיות, וכן תפיסות שונות הקשורות בהם.
 
הגרסה המקוונת של האנציקלופדיה פתוחה לעריכה ולהכנסת שינויים וחידושים. לאחר שיתווספו מספיק שינויים לגרסה המקוונת, תתפרסם מהדורה חדשה ומעודכנת של האנציקלופדיה – כך שתוכל להישאר, תמיד, בחזית חקר ההוראה והלמידה של מקצוע המתמטיקה.
 
 

שתף