שוד הכספות הגדול: טורניר הפיסיקה השנתי

תמונת מחזור של המשלחות הישראליות והבינלאומיות בטורניר הכספות ה-22. ובמקום הראשון: סלובניה

טורניר הפיסיקה הבינלאומי ע"ש שלהבת פריאר, הידוע בכינויו "טורניר הכספות", התקיים במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. זו השנה ה-22 לקיום התוכנית שבמסגרתה מפתחים המשתתפים, תלמידי י"ב הלומדים 5 יחידות פיסיקה לבגרות, מנגנון נעילה מתוחכם לכספת על פי עקרונות הפיסיקה. מטרת התוכנית היא לעודד הבנה בסיסית של עקרונות מדעיים בכלל ובפיסיקה ניסויית בפרט, ולפתח חשיבה מקורית ליישום עקרונות אלה. מדובר בחוויית למידה ארוכה ומשמעותית אשר מתחילה בבתי הספר השונים כבר בספטמבר ומסתיימת במארס, בליווי דוקטורנטים מהפקולטה לפיסיקה במכון.

אל שלב התחרות הישראלית המקדימה לתחרות הבינלאומית הגיעו השנה 66 קבוצות מתוך 102 קבוצות שהשתתפו. 10 הקבוצות אשר העפילו למקומות הראשונים המשיכו לשלב הגמר הבינלאומי, ופגשו קבוצות נוספות שהגיעו אל המכון מקנדה, מארצות הברית, מבריטניה, מסלובניה, מרומניה, מפנמה, מאנגולה וממולדובה. השנה הגיעה למקום הראשון בטורניר קבוצת תלמידים מסלובניה. למקומות השני והשלישי העפילו שתי קבוצות מבריטניה, ואת המקום הרביעי תפסה קבוצה ישראלית מכפר סילבר, שדורגה במקום הראשון בתחרות הישראלית. בין 10 הקבוצות המובילות בתחרות היו קבוצות ישראליות נוספות, ובהן ישיבת "שעלי תורה" מבית שמש, "רוטברג" מרמת השרון, ו"הדרים" מהוד השרון.

הטורניר הבינלאומי הוא בגדר "מפגש פיסגה" – כינוס בינלאומי של נוער המתעניין במדעים בכלל ובפיסיקה בפרט, ויוצר שיח פתוח וקרוב בין בני הנוער. הטורניר הסתיים בתערוכת כספות פתוחה לקהל הרחב, שאליה הגיעו גם תלמידים מבתי ספר ברחבי הארץ. במהלך התערוכה הסבירו המשתתפים את עקרונות הכספות והדגימו את פעולתן, ואף איפשרו למשתתפים להתנסות בפריצה.

רוב השופטים בתחרות הם חברי סגל מהפקולטה לפיסיקה במכון, והצלחת התוכנית היא פועל יוצא של תמיכתם והתגייסותם למען הפרויקט. פעמים רבות, המפגש של התלמידים עם חוקרים במהלך התחרות הוא ראשון מסוגו. הפגישה הבלתי- אמצעית של תלמידי תיכון עם חוקרי פיסיקה והדיון שהתלמידים מקיימים עם השופטים מותירים את חותמם, ומעודדים את הפנמת תהליך החקר המדעי.

שתף