בואו לעצב את העתיד

דרושים משתתפים למחקר שנועד לאפשר חיזוי של התפתחות מחלות

בימים אלה נפתח במכון ויצמן למדע מחקר תצפיתי ארוך טווח לאיסוף מידע על אורחות חיים ומחלות באוכלוסייה ישראלית. מטרת הפרויקט, שיתבצע על קבוצה ייחודית של 10,000 איש בישראל, ואשר קרוי 10K, היא לפתח שיטות אשר יאפשרו לחזות מחלות שנים לפני שהן פורצות. לשם כך מתכננים החוקרים לעקוב אחר אוכלוסיית הנבדקים לאורך זמן, במטרה למצוא יחס או קשר בין חשיפה לגורמים מסוימים לבין הופעת מחלות.

פרויקט 10K משלב בדיקות רפואיות חדשניות ושיטות מתקדמות של בינה מלאכותית במטרה לגלות מאפיינים אישיים, שיכולים לעזור בחיזוי מצבים רפואיים עתידיים, הרבה לפני שהם פורצים. על בסיס אפיון זה, החוקרים מאמינים שבעתיד אפשר יהיה לפתח שיטות אשר ישפרו את היכולת לחזות ברמה האישית מחלות שונות, שנים לפני שהן מתגלות, ובהמשך אף ימנעו את התפתחות המצבים הלא רצויים האלה וישפרו את איכות ותוחלת החיים.

פרויקט 10K משלב חידושים ברפואה, בביולוגיה ובמדעי המחשב. את המחקר מוביל צוות רב-תחומי של מדענים וחוקרים מהמכון בראשות פרופ' ערן סגל. בצוות חברים חוקרים שאחראים לתגליות שונות, בין היתר בתחום הרכב חיידקי המעיים ומשמעותם למחלות ולתזונה מותאמת אישית. במהלך המחקר ייאספו נתונים על המצב הרפואי של המשתתפים באמצעות סדרה של שאלונים ובדיקות דם. מעבר לשאלונים ולבדיקות דם שיתבצעו בקופות החולים, יתבצעו במכון ויצמן למדע ברחובות שורה של בדיקות שחלקן אינן נגישות מחוץ למחקר. הנתונים יעובדו באמצעות כלי בינה מלאכותית מתוחכמים, והתוצאות יהיו זמינות למשתתפי המחקר. בין הנתונים שייאספו: תוצאות ריצוף די-אן-אי, מעקב אחר השינויים ברמות הסוכר בתגובה לאכילת מזונות שונים וכן פירוט על הרכב חיידקי המעיים, בדיקות דם מיוחדות המאתרות סמנים שונים שעשויים להיות קשורים למחלות שאולי יתפתחו בעתיד, ועוד.

מדעני המכון סבורים שניתוח של תוצאות המחקר יסייע בפיתוח שיטות שעשויות – בעתיד – להשפיע על הבריאות. עם זאת, בשלב הראשוני לא צפוי שמשתתפי המחקר יפיקו תועלת אישית ישירה מהבדיקות. המחקר מיועד לאנשים בריאים בני 70-40. חשוב לציין כי ההשתתפות במחקר אינה מהווה טיפול, והבדיקות הנעשות במסגרתו אינן משמשות בשום מקרה לאבחון קליני. ההשתתפות במחקר הינה ללא עלות, והיא מתבצעת תחת סודיות רפואית.

לפרטים נוספים ולהרשמה: https://www.project10k.org.il