מדעני מכון ויצמן למדע מגייסים משתתפים למחקר ייחודי בתחום התזונה וחיידקי המעי

אלו מזונות הם המתאימים והבריאים ביותר עבורכם? כיצד מושפעת רמת הסוכר בדמכם מאכילת תפוח בדבש או ארוחת חג מלאה? כיצד תוכלו להוריד את רמות הסוכר בדם, כדי להפחית סיכונים בריאותיים? ומה בדיוק כוללת אוכלוסיית החיידקים במעי שלכם, והאם ההרכב שלה תורם לבריאותכם או

פרופ' ערן סגל וד"ר ערן אלינב ממכון ויצמן למדע מזמינים את הציבור להשתתף בפרויקט התזונה האישית – מחקר רחב היקף וראשון מסוגו, אשר בוחן את הקשר בין תזונה, רמות הסוכר בדם, ואוכלוסיות החיידקים במעי. מטרת המחקר היא לנתח את העלייה האישית ברמת הסוכר בדם בעקבות אכילת מזונות שונים, ולבחון כיצד היא מושפעת מהרכב אוכלוסיות החיידקים במעי, וזאת כחלק ממגמה עכשווית של פיתוח רפואה שמותאמת אישית לכל חולה. כמה עשרות אנשים השתתפו עד כה במחקר, והשלימו שבוע של מעקב רציף אחר רמות הסוכר בדם, והרגלי התזונה שלהם.

ב-3 באוקטובר יתקיים במכון ויצמן למדע ערב הסברה המיועד למתעניינים בהשתתפות במחקר. המחקר מתבצע בשיתוף פעולה עם פרופ' זמיר הלפרין, מנהל המערך הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי תל-אביב על-שם סוראסקי, ד"ר דוד ישראלי מבית-החולים כפר שאול, והמרכז הלאומי לרפואה מותאמת אישית במכון ויצמן למדע.

רמות סוכר גבוהות בדם מהוות גורם סיכון להשמנה וכן לסיבוכים רפואיים כמו סוכרת, מחלות לב ושבץ, אך בניגוד לדעה הרווחת, העלייה ברמות הסוכר בדם בתגובה לאכילת מאכל מסוים משתנה מאדם לאדם. לאדם אחד עדיפה פסטה על פני לחם לבן, ולאחר ההפך הוא הנכון. לכן, כדי לשמור על רמות סוכר תקינות בדם, יש לגלות מה היא התגובה האישית של כל אחד לכל סוג מזון, ולתכנן תפריט בהתאם. אחד מהגורמים העשויים להשפיע על התגובה של כל אדם למזון הוא הרכב חיידקי המעיים.

המתנדבים למחקר יספקו דגימה של חיידקי המעיים שלהם, יחוברו במשך שבוע למכשיר המודד באופן רצוף את רמות הסוכר בדם, ויתעדו את המזון הנצרך ואת שגרת היומיום שלהם. בתום השבוע, יוכלו לקבל מידע אישי מעניין ומועיל על עצמם, וכן להשוות את נתוניהם לאלה של שאר המשתתפים: כיצד משפיע כל סוג מזון על רמות הסוכר בדם? כיצד מושפעות רמות הסוכר מפעילות גופנית או משינה? משתתפי המחקר יקבלו גם גישה לאפליקציית תזונה. האפליקציה מאפשרת לתעד את הפעילויות היומיומיות ואת צריכת המזון, ומבוססת על מאגר מידע בעברית הכולל את הערכים התזונתיים המלאים של אלפי מזונות. בנוסף, תעמוד לרשות המשתתפים תוכנה לתכנון תפריטים, המאפשרת לבנות תפריט אישי המבוסס על דרישות תזונתיות שונות והעדפות קולינריות.

משתתפי המחקר יקבלו גם ניתוח מפורט של הרכב חיידקי המעיים שלהם, וכן מידע על התפקידים החיוביים והשליליים של כל אחד מחיידקים אלה. אוכלוסיות החיידקים שבמעי משפיעות על המצב הבריאותי, על המשקל ועל ההרגשה הכללית. מחקרים שביצעו ד"ר אלינב ומדענים אחרים קושרים בין הרכב אוכלוסיית המעי לבין השמנת יתר קיצונית, סוכרת מבוגרים ועמידות לאינסולין. בניגוד לגורמי הסיכון הגנטיים למחלות אלה, הרכב אוכלוסיות החיידקים במעיים ניתן לשינוי, אפילו באמצעים פשוטים כמו בחירה נכונה של מזונות. ככל שיתקדם המחקר, כך מדעני המכון ילמדו יותר גם על השפעת המזון על חיידקי המעיים ומשתתפי המחקר יחשפו למסקנות המחקר – אשר עשויות לשפר את הרכב חיידקי המעיים שלהם.

למידע נוסף והרשמה למחקר