משולחנו של הנשיא, מארס 2020

משולחנו של הנשיא
23.02.2020

מתוך "המכון", גיליון 98

באחרונה פתחנו ערוץ קשר נוסף ובלתי-אמצעי בין הנהלת המכון למדענים. במסגרת זו אני נפגש מעת לעת עם קבוצות לא גדולות של מדענים לשיחות ולדיונים פתוחים, שמהווים מסד לשיתוף,להידברות, למשוב ולהחלפת מסרים ורעיונות. אנו מאמינים שההפריה ההדדית הזאת תטפח את הצלחת "המערכת האקולוגית" שלנו כקהילת מדענים; ותוביל לחדשנות ויצירתיות בתחומי המדע והמינהל כאחד.

בתחום המחקר, השמיים הם כבר לא הגבול. אנו מכוונים אל החלל העמוק, ומתכוננים לשגר לוויין מחקר חדשני, הקרוי ULTRASAT, אשר יישא טלסקופ חלל שיאפשר למדעני המכון ולשותפיהם למחקר לבחון, בין היתר, כיצד מתפוצצים כוכבים, ומה הם מקורותיהם של היסודות הכבדים ביקום. פרויקט זה אנו משתפים פעולה עם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה ועם מרכז המחקר DESY של איגוד מרכזי המחקר הגרמני הלמהולץ.

שיתופי הפעולה שלנו עם מוסדות מחקר ואוניברסיטאות במקומות שונים בעולם הם מעמודי התווך שלנו, והם מבטאים את אופיו של המדע כחלק אוניברסלי וחסר גבולות בתרבות האנושית. במסגרת זו ביקר באחרונה במכון נשיא מכון קירי מצרפת, פרופ' טירי פיליפ.

בתחום המחקר, השמיים הם כבר לא הגבול. אנו מכוונים אל החלל העמוק, ומתכוננים לשגר לוויין מחקר חדשני, הקרוי ULTRASAT, אשר יישא טלסקופ חלל שיאפשר למדעני המכון ולשותפיהם למחקר לבחון, בין היתר, כיצד מתפוצצים כוכבים, ומה הם מקורותיהם של היסודות הכבדים ביקום"

בימים אלה אנו מתחילים לאכלס את מעבדות המחקר במרכז הבין-תחומי לחקר סרטן על-שם מורוס, שבבניין אולמן למדעי החיים. מדובר בציון דרך חשוב ומשמעותי במאמצים להשגת הבנה עמוקה יותר של תהליכים סרטניים, דבר שעשוי להוביל, בעתיד, לפיתוח שיטות מתקדמות ויעילות יותר בטיפול במחלות סרטניות.

בתחום אחר, נתחיל בקרוב בבניית הבניין לחומרים מתקדמים וחכמים על-שם אנדרה דלורו, שבו יפעלו מעבדות מתקדמות במדעי הננו ומדעי החומרים.

לא מכבר נפגשנו עם ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, וסיכמנו על שורה של שיתופי פעולה בתחומי התרבות והחינוך המדעי. מעורבות של עובדי ומדעני המכון בקהילה מבטאת את תפיסתנו, שלפיה המכון צריך להיות חלק פעיל, מעורב ובלתי-נפרד מהחברה הישראלית על כל רבדיה.

אלון חן