על מדענים וילדים

תוצרת המכון
01.09.2008
אורח המדור: ד"ר משה רשפון - מנהל גן המדע על-שם קלור, מכון דוידסון לחינוך מדעי, מכון ויצמן למדע
 
ד"ר משה רשפון. יצירתיות ומקוריות
 

ד"ר משה רשפון כבר כמעט הגשים את חלומו והצטרף למשלחת מחקר לאנטרקטיקה, אבל כמה מילות שכנוע מחבר קרוב הספיקו, והוא מצא את עצמו כתלמיד מחקר במעבדות הפיסיקה של מכון ויצמן למדע. זמן קצר לפני כן סיים את לימודיו בפיסיקה ובמטאורולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. במכון ויצמן הוא התעמק בחקר תופעת מוסבאור הקרויה על-שמו של רודולף ל. מוסבאור, שעל תגליתו זו זכה בפרס נובל בפיסיקה בשנת 1961 - השנה בה החל רשפון את לימודיו במכון.

 
במקביל, הוא נמשך לפעילות בתחום החינוך המדעי, בהנהגת פרופ' עמוס דה-שליט, מנהל המדעי של המכון באותם ימים. פרופ' דה-שליט האמין, כי האנשים המתאימים ביותר לעיסוק בחינוך המדעי הם מי ש"עושים" את המדע: המדענים עצמם. קרוב לחמישים שנה לאחר מכן, ד"ר רשפון עדיין משתמש ב"אוצרות הטבע" של המכון לטובת פעילות מדעית-חינוכית. "מדהים לראות עד כמה גדלה היחידה לפעילות נוער (כיום - היחידה לצעירים במדע, צמ"ד, הפועלת במסגרת מכון דוידסון לחינוך מדעי).אוהלי הצבא ששאלנו בשנת 1964 הוחלפו בבונגלוס, ולאחר מכן בבנייני הכפר הבין-לאומי. כיום, יותר מ-30,000 תלמידים פוגשים מאות מדענים מדי שנה: במסגרת הרצאות מדעיות פופולריות, תחרויות מדעיות, חוגים, מחנות קיץ ועוד".
 
בשנת 1993 קיבל רשפון את פרס נשיא המדינה על עבודתו עם נוער שוחר מדע. בשנת 1998 ייסד את גן המדע על-שם קלור - מוזיאון מדע אינטראקטיבי, הראשון מסוגו בעולם, תחת כיפת השמים  - אותו הוא מנהל עד היום. גן המדע זכה בפרסים בין-לאומיים על יצירתיות ומקוריות. מפעל נוסף שייסד ד"ר רשפון, שנתיים לאחר מכן, הוא פסטיבל המדע של המכון.

שתף