שינוי מתגלגל

תוצרת המכון
01.06.2009
אורחת המדור: ד"ר אסתר קפולניק
 
ד"ר אסתר קפולניק. מרחבים פתוחים
 
 
מה הקשר בין מדע לריצת מרתון? ד"ר אסתר (אסתי) קפולניק אומרת ששניהם מתנהלים במסלולים דומים, המתחילים בהצבת יעדים ברורים שלעיתים נראים רחוקים ושאפתניים, ושניהם יכולים להגיע אל היעדים האלה באמצעות תכנון מוקדם וביצוע קפדני. ובכל זאת, ההבדל ביניהם גרם לה לעזוב את המסלול המדעי, ולעבור, בריצה, אל מסלול החיים הבריאים.
 
ד"ר קפולניק היא מומחית לתהליכי שינוי. עבודת הדוקטורט שלה במחלקה להוראת המדעים של מכון ויצמן למדע, שבוצעה בהנחייתם של פרופ' אורי גניאל ופרופ' ניר אוריון, עסקה ב"איפיון תהליכי שינוי שעוברים מורים למדע ולטכנולוגיה בחטיבות הביניים בעקבות השתלמות ארוכת טווח". התובנות שרכשה במהלך המחקר הזה הובילו אותה למסקנה, כי שינוי מוצלח תלוי בהטמעת הרגלים המחייבים ליווי ותמיכה לאורך התהליך. "עיקרון זה", היא אומרת, "נכון כשמדובר בהכנסת תוכניות חדשות להוראת מדעים בכיתות בית-הספר, וגם בשינויים בתחומי חיים אחרים. התובנה הזאת הובילה אותי לבניית מודל העוסק בתהליכים הנפשיים המעורבים בשינוי, ומשלב מעקב אחר התהליכים האלה, זיהוי נקודות התורפה, ובניית מערכת של תמיכה המגבירה את סיכויי הטמעת השינוי".
 
עמידה ביעד אחד שהציבה לעצמה הובילה אותה עצמה לשינוי משמעותי בחייה. לאחר הכנה ואימונים היא התייצבה על קו הזינוק לריצת מרתון, אותה סיימה במקום הראשון בין הנשים בגילים 45 עד 50 . "כשחציתי את קו הגמר חשתי התעלות וסיפוק שהובילו אותי לתובנה, שאם אני יכולתי לעמוד ביעד הזה שהצבתי לעצמי, אני יכולה לסייע לאחרים לעמוד ביעדים שלהם". כך החליטה לעבור מעיסוקה בהוראת המדעים, ולהשתמש בידע ובשיטות העבודה שרכשה בעולם המדע לבניית תוכנית פעולה יעילה בתחום הפעילות הגופנית והחינוך לאורח חיים בריא.
 
היא החלה בפעילות במיגוון פרויקטים, וביניהם ייעוץ ואימון לבני הגיל השלישי, ואימון וליווי נשים בתחומים כמו שיפור כושר גופני וההגברת המסוגלות העצמית, מה שמתבטא בהמשך השיפור באיכות החיים. כל תוכנית כזאת כוללת פעילות אירובית (הליכה, ריצה) ופעילות לא אירובית (התעמלות משולב), המתבצעת במרחבים הפתוחים של הטבע. האימונים מלווים בשיחות ובהעברת ידע  עלאורח חיים בריא. במקביל היא ממשיכה לפתח את עצמה. בין היתר הרחיבה את פעילותה הספורטיווית אל מעבר לתחום 42 הקילומטרים של ריצת המרתון, וכיום היא עוסקת בטריאתלון - תחרות המשלבת ריצה,שחייה, ורכיבה על אופניים. במובן הזה, אפשר לומר שהשינוי בחייה-שלה עדיין מתגלגל.
 
ד"ר אסתר קפולניק קיבלה תואר ראשון בהגנת הצומח ותואר שני במיקרוביולוגיה מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, ותואר שלישי ממדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע בתחום הוראת המדעים. היא עסקה בהוראת מדע וטכנולוגיה, ובהמשך לכך - בהכשרת מורים למדע ולטכנולוגיה. לאחר מכן למדה בתוכנית למדריכי כושר ופעילות גופנית, ובקורס למינהל עסקים. את הצורך בהוראה היא ממלאת כיום בהרצאות לציבור הרחב על אורח חיים בריא ובפעילות בוועד הארצי של רשת ערים בריאות בישראל.
 
 

שתף