אצטילכולין IN, אצטילכולין OUT

01.03.2000
ד"ר אהוד אחישר. איחזור מידע
 
מחקר משותף של מדעני מכון ויצמן וחוקרים ממכון CNRS בצרפת הראה, כי המתווך העצבי אצטילכולין ממלא תפקיד כפול בתהליכי למידה וזיכרון. עד כה היו עדויות לכך שאפשר לשפר את איכות הלמידה כאשר מוסיפים אצטילכולין לצמתים עצביים (סינפסות) בעת שמתחוללת בהם למידה, כלומר, קליטה ואגירה של מידע חדש. אבל, כשנבדקה יכולתם של תאי העצב במוח לאחזר את המידע האגור ולהשתמש בו, התברר שלעתים הושג שיפור משמעותי, לעתים הושג שיפור קל בלבד, ולעתים לא הושג כל שיפור.
 
מדענים רבים במקומות שונים בעולם ניסו בשנים האחרונות להבין את משמעויותיה של השונות הזאת, עד שבאחרונה הצליחו ד"ר אהוד אחישר מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע, וד"ר דניאל שולץ ממכון CNRS בצרפת, ותלמידיהם, להראות כיצד אפשר להשתמש באצטילכולין ולייצב את רמת השיפור בלמידה. כדי לעשות זאת הוסיפו החוקרים כמויות מבוקרות של המתווך אצטילכולין לצמתים העצביים לא רק בעת שהם קולטים מידע חדש ומאחסנים אותו בזיכרון, אלא גם בעת שהם מאחזרים את המידע, "שולפים" אותו מהזיכרון ומעבדים אותו מחדש. ממצאים אלה, שהתפרסמו באחרונה בכתב העת המדעי "נייצ'ר", תורמים לקידום ההבנה לגבי תהליכי הלמידה והזיכרון, ומהווים צעד נוסף במסע הארוך להבנת מנגנוני הפעולה של המוח.
 
 
תאי עצב במוח שמקבלים הזלפה של אצטילכולין, ופעילותם נרשמת באמצעות אלקטרודה
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם