המיקרוסקופים של מחר

כלכלה ויישומים טכנולוגיים
23.08.2012
חברת Intelligent Imaging Innovations מארה"ב חתמה באחרונה על הסכם עם חברת "ידע", זרוע היישומים של מכון ויצמן למדע. על-פי ההסכם, קיבלה החברה רשיון לפתח מיקרוסקופים מתקדמים על בסיס המצאות של מדעני המכון.

במיקרוסקופיה קונפוקלית, שהיא טכנולוגיה מתוחכמת להשגת תמונות של תאים ורקמות חיים בתלת-מימד ברזולוציה גבוהה, מכוונים קרן אור על חפץ, ומאירים אותו נקודה אחרי נקודה. אך לעיתים תהליך זה הוא איטי מדי. כך למשל, בחקר המוח רוצים המדענים להאיר בבת אחת רשת שלמה של נוירונים באיזור מסוים במוח. גישה חדשה שפותחה במכון ויצמן למדע, הקרויה מיקרוסקופיית מיקוד טמפורלית, שהמציאו פרופ' ירון זילברברג וד"ר דן אורון מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות, תאפשר שיפור משמעותי בתחום זה. בשיטה זו שולטים במיקוד של קרן לייזר בזמן ולא במרחב: מכוונים את האור לתאים הנחקרים בדחפים (פולסים) ארוכים, שמתקצרים כאשר מגיעה הקרן למישור הרצוי, בו היא גורמת להארה הנדרשת. בדרך זו אפשר להאיר איזור מוח שלם בחשיפה למקור אור אחד בלבד. דרך זו מאפשרת דיוק רב ביותר, הודות לכך שהיא מבוססת על דחפים (פולסים) קצרים במיוחד, אשר נמשכים מספר פמטו-שניות (פמטו-שנייה היא מיליונית של מיליארדית השנייה).

תמונה מיקרוסקופית של תאים שנעשתה באמצעות שיטת המיקוד הטמפורלית (משמאל) או ללא מיקוד טמפורלי (מימין)