יום גיבוש עם אנרגיות טובות

חדשות חינוך
10.12.2018

המדענית הראשית של משרד האנרגיה, ד"ר ברכה חלף. תוצרת המכון

יחידת המדען הראשי של משרד האנרגיה בחרה באחרונה לצאת ליום גיבוש מחלקתי יוצא דופן. במקום לבקר  בפארק מים או לצאת לסיור יקבים בגליל, בחר הצוות להגיע לביקור בקמפוס של מכון ויצמן למדע ברחובות, ולא כדי ליהנות מהמדשאות רחבות הידיים או מסיור אדריכלות בבית ויצמן. הצוות, בהובלת המדענית הראשית של משרד האנרגיה, ד"ר ברכה חלף, הגיע כדי להשתתף בחשיפה בין-לאומית ראשונה של חדר בריחה (Escape Room) מסוג חדש,  המוקדש כולו לתחום האנרגיה. ד"ר חלף, אשר הצליחה להימלט מהחדר עם הצוות שלה לאחר שהשלימו סדרה של חידות וניסויים, אינה בגדר אורחת חדשה במכון ויצמן – את עבודת הדוקטורט שלה ביצעה במעבדה של פרופ' זיו רייך מהמחלקה למדעים ביומולקולריים.

בשלוש השנים האחרונות הפכו חדרי בריחה בתחום הכימיה ללהיט בקרב תלמידים ומורים. חדרים אלה פותחו ביוזמת המרכז הארצי למורי הכימיה בקבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון, במטרה להגביר את המוטיבציה בקרב תלמידי כימיה. חדר הבריחה שבו התנסו לראשונה ד"ר חלף ואנשי הצוות שלה הוא פיתוח חדש של חדרי הבריחה הכימיים. מספרת ד"ר מלכה יאיון, שעמדה בראש צוות הפיתוח: "חדר הבריחה החדש משלב תכנים בנושא אנרגיה הנכללים בתוכנית הלימודים בכימיה לצד תכנים חדשים אקטואליים בנושא מקורות אנרגיה, שברצוננו לשלב בתוכנית הלימודים בעתיד". מוסיפה ד"ר דבורה קצביץ', מנהלת המרכז הארצי למורי הכימיה: ״להשקת החדר החדש הצטרפה המפקחת הראשית של מקצוע הכימיה במשרד החינוך, ד"ר דורית טייטלבאום. כל המשתתפים לקחו חלק פעיל בפיצוח החידות ובהרכבת הניסויים, והצליחו להימלט בתוך 60 דקות. בשיחת משוב שהתקיימה לאחר מכן הביעו המשתתפים התלהבות רבה מהפרויקט, והתעניינו כיצד התלמידים ייחשפו אליו  בעתיד. בתחילת השנה יתקיימו מפגשי חשיפה שיאפשרו גם למורים להתנסות בחדר החדש".

"חדר בריחה" או "חדר מילוט" הוא משחק שבו אנשים ננעלים בחדר לצד משתתפים אחרים, וצריכים להשתמש בחפצים שונים הנמצאים בחדר כדי לפתור סדרה של חידות, למצוא רמזים, לפענח צפנים, ולהימלט מהמקום בתוך זמן מוגבל – לרוב כ 60- דקות. חדרי הבריחה נעשו פופולריים מאוד בשנים האחרונות בעולם ובישראל: בשנתיים האחרונות בלבד צצו בארץ יותר מ 300-חדרי בריחה.

חדר בריחה כימי הוא חדר בריחה לכל דבר. על מנת להנגיש את הפעילות למספר גדול של תלמידים, החדר הוא  נייד, ואפשר להקימו תוך פרק זמן סביר בכיתות שונות בבתי הספר. ערכת ההפעלה מושאלת לבתי הספר על-ידי המרכז הארצי למורי הכימיה, ושאר הציוד הנדרש מבוסס על כימיקלים הזמינים בכל מעבדה בבתי הספר. בחדר משולבים שני סוגי חידות: חידות "יבשות", שכדי לפתור אותן נדרש יֶדע כימי, וחידות "רטובות", המחייבות עריכת ניסויים. חדרי הבריחה פותחו במסגרת המרכז הארצי למורי הכימיה בקבוצת הכימיה שבראשה עומדת פרופ' רון בלונדר. החדר החדש פותח בתמיכה של הפיקוח על הוראת הכימיה במשרד החינוך ושל משרד האנרגיה. צוות הפיתוח כלל את ד"ר מלכה יאיון, ורד אדלר, ענבר חיימוביץ, ד"ר  מרים כרמי, מתן ברקוביץ, וזיו אריאלי.