למה האנגלים לומדים ללמוד מדע

01.03.2006
 
 
משמאל לימין: אנדרו הנט, מרכז נאפילד לתוכניות לימוד, לונדון, ד"ר זהבה שרץ וד"ר אורנית ספקטור- לוי, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, סאלי ג'ונסון וראשיד רקיינה, קרן גטסבי - תוכנית לקידום החינוך המדעי
 
הספר "Learning Skills for Science – LSS", שיצא לאור באחרונה באנגליה, הוא הרחבה של תוכנית הלימודים "תקשורת מדעית טכנולוגית" שכתבו ד"ר שרץ וד"ר אורנית ספקטור-לוי עבור מערכת החינוך בארץ בסוף שנות ה-90 במסגרת פרויקט מטמו"ן (מדע וטכנולוגיה מכון ויצמן), בראשות פרופ' בת שבע אלון. התוכנית עוסקת במיומנויות של "ללמוד כיצד ללמוד מדע", הכוללות שיטות לאיתור ועיבוד מידע, קריאה מדעית ביקורתית, וכן ייצוג ידע והצגתו.
 
נציגי קרן גטסבי האנגלית (השייכת ללורד סיינסברי) זיהו את הפוטנציאל הגלום בתוכנית להקניית כישורי למידה במדע לתלמידים, והעניקו לפרופ' אלון ולד"ר שרץ מענק שאיפשר תרגום, התאמה והרחבה של התוכנית לצורכי מערכת החינוך האנגלית, במטרה לשלבה בתוכנית הלימודים החדשה "מדע במאה ה-21" - “21st century Science”. בהוצאת הספר לאור השתתפה גם הוצאת הספרים היוקרתית Nuffield Curriculum Center, המכוונת ומשפיעה זה 40 שנה על לימודי המדע באנגליה.
 
לספר, המיועד לתלמיד, נלווים ספר הדרכה תיאורטי למורה, ואתר אינטרנט ייעודי. הפעלת התוכנית מחייבת הכשרת מורים, פעולה שאכן נעשית בשנתיים אחרונות. במסגרת זו מלמדות ד"ר שרץ וד"ר ספקטור-לוי בסדנאות למורים ולמורי-מורים במספר מרכזים באנגליה. בשנת הלימודים הנוכחית תילמד התוכנית במסגרת של ניסוי מורחב ב-75 בתי-ספר ברחבי אנגליה לקראת הפצה רחבה בשנת הלימודים הבאה. התוכנית מעוררת התעניינות גם במערכות החינוך בדרום- אפריקה ובהולנד.
 
לרגל השקת תוכנית הלימודים והספר התקיים באחרונה טקס צנוע במרכז המדעי הנמצא במכון לחינוך באוניברסיטת לונדון.

לשיתוף:

 

 

 

 

אינסטגרם