חיים בסרט

26.11.2013
 
הביטוי "חי בסרט" נחשב לכינוי גנאי, אך למידה מסרטים מסתמנת דווקא ככיוון חיובי בחינוך. האפשרות ללימודים מקוונים באמצעות הרצאות מוקלטות הולכת והופכת לעובדה קיימת עבור סטודנטים. יוזמה של המחלקה להוראת המדעים במכון מביאה כעת את הבשורה המוסרטת גם למורים. תוכנית עדש"ה (עמיתים דנים בשיעורי המתמטיקה) מציעה למורים למתמטיקה צפייה מודרכת – משותפת או עצמאית – בשיעורים אמיתיים שצולמו בכיתות, המאפשרת לימוד והתפתחות מקצועית, דיון והפריה הדדית.
 
ד"ר רוני קרסנטי"ההנחה העומדת בבסיס התוכנית היא, שלאחר תקופת ההכשרה מתמקדים המורים בכיתות שלהם, ולמעשה נמצאים מרבית היום מאחורי דלת הכיתה הסגורה. אין להם אפשרות לראות את עמיתיהם בפעולה וללמוד מהם", אומרת ד"ר רוני קרסנטי, שעומדת בראש התוכנית יחד עם פרופ' אברהם הרכבי. "הפתרון היה לרתום את האפשרויות שמציע הווידאו: להסריט שיעורים, לשתף עמיתים, חוקרים ומנחים, וליצור קבוצות מורים לומדות".
 
בשלב הראשון פנו אנשי התוכנית למורים, ויצרו מאגר התחלתי של 25 שיעורים מצולמים. במקביל, גויס צוות של מורים מנוסים שביצעו עבודת עריכה, תימלול, וחיבור "מדריך למורה הצופה". התוצאות נחשפו בפני קבוצה של מורים מובילים, שצפו בסרטים מנקודת המבט של מורה, והונחו לשים לב להיבטים מסוימים המתבטאים בשיעור: מה הם הרעיונות המתמטיים המועברים? מה הן מטרות המורה? אילו מטלות מביא המורה לכיתה, והאם הן עונות על המטרות? כיצד מתנהלים יחסי הגומלין עם התלמידים? האם אפשר להבחין בתהליך קבלת ההחלטות של המורה, באמונות, במסרים הגלויים והסמויים העוברים בשיעור? "הרעיון אינו להיות שיפוטי או מחנך", אומרת ד"ר קרסנטי, "אלא לפתח מודעות ומחשבה מתוך השוואה לבחירות של מורים עמיתים".
 
בהמשך מתכננים אנשי התוכנית להרחיב את מאגר השיעורים המצולמים, כך שיכלול מיגוון רחב של גילאים, נושאי לימוד, רמות וסגנונות הוראה. שאיפתם היא ליצור קבוצות דיון שיתכנסו אחת לשבוע, יצפו בסרטים וינתחו אותם. במקביל לכך הם יוצרים אתר אינטרנט שיאפשר צפייה עצמאית בסרטים, ויכלול גם הנחיות ללימוד עצמי, עצות ורעיונות למורים ולמדריכים, ועוד. במקרה זה, הדיון יתנהל באמצעות תגובות (טוקבקים) – בצמוד לכל סרט.
 
תוכנית עדש"ה, הפועלת כבר כשנה וחצי, בתמיכת קרן טראמפ, זוכה להיענות גדולה מצד מורים למתמטיקה, ועוררה עניין במשרד החינוך. ראשי התוכנית מקיימים שיתופי פעולה עם אנשי חינוך מתמטי ועם מומחים מהארץ ומהעולם, ובונים השתלמויות לרכזי מתמטיקה, למורים מובילים, וכן לפרחי הוראה במכללות ואוניברסיטאות. כך הולכת ונבנית רשת של אנשים אשר מטמיעה את הרעיון. בעקבות כנס בין-לאומי שהתקיים בנושא בשנה שעברה, מתוכנן להתקיים בקרוב כנס בין-לאומי שני להכשרת מורי מתמטיקה באמצעות צפייה בסרטי וידאו, בנוכחות דמויות מובילות בתחום זה.
 
תוכנית עדשה
 

שתף