יום אחד במארס, במרכז הכנסים של מכון ויצמן למדע, במרכז המבקרים ועל במת אולם ויקס, ניתן היה לראות כמה עשרות אנשים מכל הגילים מתגלגלים על הרצפה, קמים ומתפתלים או מתנועעים לצלילי מוסיקה. היו אלה משתתפי סדנה ראשונה מסוגה בארץ, "חקר החיבור בין התנועה למדע", שהפגישה מדענים וסטודנטים מהמכון עם רקדנים מקצועיים ועם סטודנטים למחול מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.
לכאורה, שני התחומים, התנועה והמדע, רחוקים שנות אור זה מזה. התנועה והמחול נותנים ביטוי ליכולות הפיסיות של האדם, ליופיו ולרב-גוניותו של גופו, לעומת המדע, המסתמך על פי רוב על יכולות שכליות. אולם, בסדנה, אשר שילבה הרצאות עם שיעורים חווייתיים, התברר כי קיימים קווי דמיון מפתיעים בין העיסוק בתנועה לבין העיסוק במדע - גם רקדנים וגם מדענים מוּנעים על-ידי הכמיהה האנושית כל כך להבין את עולמנו, ונדרשים לפעול ביצירתיות מְרבּית, כל אחד בדרכו שלו, על מנת לומר דבר מה חדש על החיים.
פרופ' איתן גרוס, שאירגן את הסדנה יחד עם שירי טל ושחר בנימיני, אומר: "כדי לענות על השאלות הגדולות של המדע, למשל, כיצד פועלת מחלת הסרטן, חייבים להיות יצירתיים. לא נגיע רחוק אם כל המדענים יבצעו את המחקר שלהם באותה דרך. אנחנו חייבים להפעיל את הדמיון ולחפש כיווני מחקר חדשניים ומקוריים".
סוגיית היצירתיות, המטרידה יוצרים מכל הסוגים מאז ומתמיד, נבחנה בסדנה תוך כדי הצצה הדדית של הרקדנים והמדענים אלה לתחומי עיסוקם של אלה. מה הם בעצם מקורות היצירתיות וכיצד ניתן להעצים אותם? האם צריך המדען מדי פעם לוותר על הגישה ה"רצינית" האנליטית ולתת דרור לפן ה"שטותניקי" של אישיותו? על הצורך לבטא את הפן הילדי והסקרן הזה בתהליך היצירה דיבר הרקדן והכוריאוגרף שחר בנימיני, שנשא הרצאה יחד עם הרקדנית שני גרפינקל. לאחר מכן, בשיעור מעשי, ביקשו בנימיני וגרפינקל לעורר את סקרנותם של המשתתפים באמצעות הפניית תשומת ליבם לגופם בזמן ריקוד. בדומה לקורס החדש במדרשת פיינברג, "
בין תנועה למדע", שלימדו בנימיני וגרפינקל באחרונה במכון, גם כאן נדרשו המשתתפים לבחון לעומק תנועות מוכרות במבט רענן, לפרק אותן למרכיבים, לבדוק את מגבלותיהן ואת האופנים השונים ליצור אותן – פעולות דומות לאלה שמבצע מדען המחפש פתרונות חדשים לבעיות מדעיות ישנות.
החיפוש אחר חדשנות, במדע כמו בתחומים אחרים, דורש לעיתים גמישות מחשבתית לא מבוטלת. זו בדיוק התכונה שנדרשו להפעיל משתתפי השיעור של הכוריאוגרפית והרקדנית בשמת נוסן. הם נתבקשו ליצור שני דימויים באמצעות התנועה, למשל פרח שזה עתה פרח ורכבת היורדת מהפסים. לאחר מכן הציבה בפניהם נוסן משימה מאתגרת במיוחד: לשלב את שני הדימויים – משימה שדרשה מהם לא מעט גמישות, מחשבתית ופיסית כאחת.
ועוד חוט קושר בין התנועה למדע: השאלה המובילה את המחקר. בהרצאתה, "תהליך המחקר ביצירת מופע", שיתפה הכוריאוגרפית והרקדנית יסמין גודר את הקהל בלבטיה תוך כדי פיתוח מופע מחול. במרכז ההתמודדות עומדת שאלה המעסיקה אותה כיוצרת – בדיוק כפי שבמרכז כל מחקר מדעי עומדת שאלה המעסיקה את המדען. אך בניגוד למדען, גודר אינה מחפשת בהכרח לענות על השאלה, אלא ליצור שיח עם עצמה ועם סביבתה, שממנו עולות שאלות נוספות המאירות את הנושא באור חדש.
אמנם, על פני הדברים נראה המדע כתהליך מדויק יותר, אשר נותן תשובות חד-משמעיות לשאלות, אך גם במדע קורה לא אחת שתשובה לשאלה מסמנת את תחילתו של מחקר חדש. כך, לדוגמה, לפני מספר עשורים סברו כי תעלומות ביולוגיות רבות ייפתרו כאשר יפוענח גנום האדם. אך לאחר שהסתיים פרויקט הגנום, התברר כי הפענוח הוליד יותר שאלות מתשובות. דוגמה אחרת היא מדען החוקר חלבון שפעילותו ידועה זה זמן רב, אשר עשוי לגלות שלחלבון זה יש תפקידים שונים ומפתיעים. אומר פרופ' גרוס: "באחד הפרויקטים במעבדה שלנו חקרנו חלבון מסוים אשר מסייע לתאים להתאבד. במהלך המחקר נדהמנו לגלות שאותו חלבון בדיוק, כאשר הוא נוצר בתאי המוח, חשוב לשיפור יכולת הלמידה. התגלית הזו הובילה אותנו למסע מרתק של מחקרים בכיוון שונה לגמרי מזה שתוכנן במקור".
שירת המדע - 2014
שנתון "שירת המדע", לספרות, אמנות ומדע, לזכר עפר לידר, 2014, הושק באחרונה בחנות "תולעת ספרים" בתל-אביב. בערב השתתפו מדענים ממכון ויצמן למדע, סופרים, משוררים, אמנים, וכן רבים מכותבי המאמרים בשנתון. המשוררת אגי משעול קראה שיר של עפר לידר ושיר אחד משלה. בין האורחים היה גם הזוכה במקום הראשון בתחרות היצירה הספרותית בין מדענים על-שם עפר לידר, האדריכל והמשורר שמעון מרמלשטיין.