"80 וארבע", מקום ראשון בקטגוריית הצילום. מגישים: רום בן דוד ויערה ברגר, תלמידי כיתה י"ב בתיכון ליאו-באק, חיפה. המורה: סיון שטרן

"יש לנו כימיה!" – והיא תנצח

17.05.2020

הזוכים בתחרות השנתית לתלמידי תיכון שחגגה השנה 12 ועברה לראשונה לפורמט מקוון

כבר 12 שנה ש"יש לנו כימיה!", תחרות פרויקטים ארצית לתלמידי כיתות ט'-י"ב, נערכת בשיתוף פעולה הדוק בין קבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, חברת כימיקלים לישראל (כי"ל) והפיקוח על הוראת הכימיה במשרד החינוך. התלמידים המשתתפים בתחרות חוקרים תופעה כימית לבחירתם, ובסוף התהליך מציגים את תוצאות מחקרם באחת משבע קטגוריות: חקר מדעי, כתבות, סרטונים, קומיקס, פודקאסט, תצלומים וכרזות. מטרת התחרות היא לעודד לימודי כימיה בקרב תלמידי חטיבת הביניים והתיכון, ובהמשך – גם בלימודיהם האקדמיים. השנה החליטו פרופ' רון בלונדר, ראש קבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים, ד"ר דבורה מרצ'ק, ראש הפרויקט בקבוצת הכימיה במחלקה, וכל צוות מארגני התחרות שלא יניחו לנגיף הקורונה לשבש את מהלך העניינים: במהלך מהיר וחד, שנמשך כשבועיים, העביר צוות הקבוצה את כנס הסיום, שעל הכנתו עמלו כמעט שנה שלמה, לפורמט מקוון.

ד"ר מרצ'ק מספרת על הפרויקט: "התלמידים המשתתפים בתחרות נחשפים לעולם הכימיה באופן ייחודי ונפתחים לנושאים הקשורים ביישומי הכימיה בחייהם. הם יוזמים קשר חופשי ואישי עם אנשי התעשייה והאקדמיה הכימית ועם מומחים בהוראת הכימיה. התהליך יוצר חיבור אישי ורגשי חזק בין התלמידים לתוכן הכימי. במהלך השנה מכתיבים שלושה שלבים עיקריים את לוחות הזמנים: הגשת עבודות ושיפוטן, כנסים אזוריים – כנסים באזור צפון, מרכז ודרום המהווים את שלב חצי הגמר – וכנס הגמר". אירוע הגמר נערך מדי שנה בשבוע האחרון של חודש מארס במכון. במסגרת הכנס מוצגת תערוכה של תוצרי המחקרים שעלו לגמר, ובמהלכו כל קבוצה מציגה את תוצריה ומתארת את התהליך שעברה בפני הקבוצות המתחרות, מורי הכימיה, אנשי האקדמיה ואנשי התעשייה הכימית. בסיום ההצגות מתכנסים כל התלמידים שעלו לגמר להכרזה על הזוכים.

קותר אבו אלסייד, תלמידת כיתה י"א, מהמועצה המקומית חורה, שזכתה במקום השני בקטגוריית הפודקאסט, שיתפה אותנו בחוויית העבודה על הפרויקט: "כאשר נרמין, המורה שלי לכימיה, הציעה לי ולחברתי רחמה להשתתף בתחרות, דאגתי כיצד זה ישפיע על הלימודים שלי כי הפרויקט דורש שעות רבות של עבודה וחיפוש נתונים. אבל בסופו של דבר זה היה תהליך מדהים – למדתי דברים חדשים ובאמת נהניתי. הנושא שחקרנו היה דלק מימני; התמקדנו בעיקר בשימושים, בהתפתחותו לאורך השנים, ביתרונותיו ובחסרונותיו ובכימיה של תאי הדלק. כשהקשבתי לפודקאסט שהקלטנו, טרם הגשתו, מאוד התגאיתי בו ובכל המאמץ שלנו. בנוסף, היה מעניין לקיים כנס מרחוק – הזמנתי את כל החברים שלי לצפות בו. כאשר הכריזו שהפודקאסט שלנו זכה במקום השני, שמחנו מאוד ואמרתי לעצמי: 'טוב שהשתתפת בתחרות, זו חוויה בלתי נשכחת'".

השנה ניגשו לתחרות כ-1,400 תלמידים וכ-200 הגיעו לשלב הגמר. לקראת אמצע מארס כבר היה ברור שהכנס לא יתקיים בפורמט הרגיל. לדבריה של פרופ' בלונדר, האתגר הגדול היה לשמור על צביון הפרויקט: "חשוב היה לנו מאוד להציב בחזית את החיבור של הכימיה לאמנויות, זו הייחודיות של הפרויקט – כמעט כל הקטגוריות הן שילוב של אמנות וכימיה. הכנס הרגיל מלווה בתערוכות תצלומים וקומיקס – הפן החזותי מאוד משמעותי ורצינו לשמור על כך גם בפורמט המקוון. אלמנט נוסף הוא מעורבות התלמידים, היה לנו חשוב שהם יהיו פעילים; לכן בכנס הווירטואלי היה חידון שהתלמידים השתתפו בו תוך כדי השידור. בנוסף, התלמידים בחרו גם את חביב הקהל בקטגוריית התצלומים".

ד"ר מרצ'ק מספרת: "ב-12 במארס הבנתי שאני חייבת להעביר את הכנס לפורמט מקוון – דבר שלא נעשה עד כה. הגמר תוכנן ל-26 במארס, אז היו לנו שבועיים להפוך את העולם, לבטל הכל ולבנות מחדש. עבדנו בלחץ לא נורמלי – התחלנו ללמוד איך עובדים עם 'זום פרו', אחת מחברות הצוות לקחה על עצמה ללמוד את התחום של חידוני טריוויה מקוונים להמונים, חברת צוות אחרת הייתה אחראית על ארגון תערוכה וירטואלית, אחרות ארגנו סבבי הדרכה בזום למורים ולתלמידים. אפילו ברמת רוחב הפס היה צורך בהבנת הנושא לעומק כי לא היה ברור אם נוכל לשדר את הכנס מהמכון; בסופו של דבר, בשל ההנחיות באותו היום, שידרנו מהבתים. בכנס השתתפו כ-200 תלמידים ומורים, וכן כיבדו אותנו בנוכחותם מפמ"ר הכימיה ד"ר דורית טייטלבאום ממשרד החינוך ומר ארז קמא, מנהל קשרי קהילה וסביבה בכי"ל, שאף שלחו ברכה מצולמת לתלמידים שעלו לגמר".

פרופ' בלונדר מסכמת את מהותו של הפרויקט בחופש הפעולה וביכולת של התלמידים לבחור כל פרט, והוסיפה: "האפשרות לבחור מייצרת חיבור מאוד חזק – התלמידים זוכרים כל פרט ופרט בפרויקט גם שנים לאחר מכן. זו פלטפורמה שמשפיעה גם על המשך הבחירה שלהם בלימודים ובקריירה, ומבחינתנו זו אחת המטרות הגדולות של הפרויקט".

שתף