להרחיב את גבולות האפשר

על תרומה יוצאת דופן לחברה – מכון ויצמן למדע מעניק תוארי דוקטור לשם כבוד לתשעה אישים פורצי דרך

כוכב רוק, אסטרונאוטית, אלופה פאראלימפית וחתן פרס נובל לפיסיקה הם ארבעה מבין תשעת האישים פורצי הדרך שקיבלו הערב, 7 בנובמבר 2022, תואר דוקטור לשם כבוד של מכון ויצמן למדע בהוקרה על תרומתם יוצאת הדופן לחברה בתחומים שונים.

"כל אחד ממקבלי התואר הערב הרחיבו את גבולות האפשר, ובכך העניקו השראה לאחרים לממש את הפוטנציאל האינסופי הגלום בהם", בירך נשיא המכון, פרופ' אלון חן, את מקבלי התארים בטקס חגיגי, בהנחייתה של העיתונאית לוסי אהריש. הטקס התקיים באודיטוריום מיכאל סלע בקמפוס המכון, במסגרת אירועי המושב ה-74 של המועצה הבינלאומית ומועצת המנהלים של מכון ויצמן למדע.

 מקבלי התארים לשנת 2022 הם:

ד"ר ג'סיקה מאיר, ארה"ב

ד"ר ג'סיקה מאיר היא מדענית העוסקת בפיסיולוגיה השוואתית ואסטרונאוטית בסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א). היא נולדה במדינת מיין, ארה"ב, לאב שהיגר מישראל ולאם שנולדה בשוודיה. יש לה תואר שלישי בביולוגיה ימית ממכון סקריפס לאוקיינוגרפיה באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו. ב-2013 נבחרה למחזור האסטרונאוטים ה-21 של נאס"א ובין השנים 2020-2019 שירתה כמהנדסת טיסה במשלחות לתחנת החלל הבינלאומית, שבמסגרתן שהתה 205 יום בחלל ותרמה למאות ניסויים מדעיים. ב-2020 נבחרה להשתתף בתוכנית ארטמיס של נאס"א, המיועדת להנחית חללית מאוישת על הירח לראשונה מאז 1972.

ד"ר מאיר התחנכה בבית יהודי, היא בעלת זיקה חזקה לישראל, שבה חיים גם קרובי משפחה של אביה, ובין החפצים הספורים שהורשתה להביא עימה לתחנת החלל הבינלאומית היה גם דגל ישראל.

התואר מוענק לד"ר מאיר בהוקרה על פועלה המדעי, על קשריה האמיצים עם מדינת ישראל ועל הדוגמה האישית מעוררת ההשתאות שהיא מהווה לחוקרים ולחוקרות צעירים ברחבי העולם.


קרן לייבוביץ', ישראל

קרן לייבוביץ' היא ספורטאית פאראלימפית אשר זכתה באליפויות עולם בשחייה וגרפה שבע מדליות במשחקים הפאראלימפיים, מהן ארבע מדליות זהב. לייבוביץ' נולדה ב-1973 והחלה לשחות בילדותה. פציעה שעברה בגיל 18 במהלך קורס קצינות בצה"ל הותירה אותה משותקת מהמותניים מטה. בתהליך השיקום, היא פנתה לשחייה תחרותית שבמסגרתה הגיעה להישגים ספורטיביים יוצאי דופן ושברה כמה שיאי עולם.

בשנים שלאחר מכן, הציבה לעצמה לייבוביץ' אתגר חדש: לצלוח בשחייה את תעלת למאנש. כדי להתכונן למשימה החלה לתרגל פילאטיס, ולאחר עשרה חודשי אימון מפרכים נדהמה לגלות שיפור משמעותי ביכולותיה הגופניות. כיום היא יכולה לעמוד וללכת בעזרת קביים, ואף פתחה סטודיו משלה לפילאטיס שבו מתאמנים אנשים עם וללא מוגבלויות. לייבוביץ' היא אם יחידנית לארבעה בנים (שני זוגות תאומים).

התואר מוענק ללייבוביץ' בהוקרה על הישגיה הספורטיביים, על הדוגמה האישית שהיא מהווה לניצחון הרוח ועל פועלה הציבורי הבלתי-נלאה למען ספורטאים עם מוגבלויות.


הארווי נל, ארה"ב

הארווי נל הוא איש עסקים ומנהיג קהילתי. הוא מכהן כנשיא חברת השקעות בקליפורניה וגם כיו"ר הקמפיין הכללי הראשון של הפדרציה היהודית של סן גבריאל ועמק פומונה וכנשיא חבר הנאמנים של "נוער לנוער", ארגון הנוער של בני ברית, ובתפקידים ציבוריים נוספים. ב-2014 נבחר נל למועצה הבינלאומית של מכון ויצמן למדע, וב-2019 מונה לחבר לכל חייו במועצה. הוא פעיל גם בוועד האמריקאי למען המכון (ACWIS).

מר נל ורעייתו, ד"ר אלן נל, המקבלת תואר דוקטור לשם כבוד לצדו, הם ידידים נאמנים ותומכים נלהבים של המכון. בתמיכתם הוקמו במכון הקתדרה הפרופסוריאלית על-שם משפחת נל והמרכז למיקרוביולוגיה על-שם משפחת נל. בני הזוג אף תרמו להקמת בניין אגודת ידידי המכון בבריטניה, שמיועד לחקר מערכות ביולוגיות מורכבות.

התואר מוענק לנל בהוקרה על תפקידו החלוצי והישגיו המקצועיים כמנהיג עסקי מוערך, על המחויבות שהוא מגלה כל חייו להגשמת ערך הצדקה ועל המסירות וההתלהבות המאפיינות את נכונותו להיענות לצורכי מכון ויצמן למדע ואגודת הידידים שלו בארה"ב, מתוך נטילת אחריות ומנהיגות בשירות המדע ולמען עתיד האנושות.


ד"ר אלן נל, ארה"ב

ד"ר אלן נל היא גנטיקאית המתמחה בניתוח סיכונים ללקות בסרטן ובעריכת בדיקות גנטיות למחלה. את הדוקטורט שלה השלימה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ולאחר מכן עבדה, בין היתר, בבית החולים לילדים של לוס אנג'לס ובמרכז הרפואי City of Hope. ד"ר נל פעילה בעמותה ,Professional Child Development Associates המסייעת לילדים אוטיסטים. בעבר כיהנה כנשיאת ההרכב המוסיקלי Southwest Chamber Music, אשר זכה בשני פרסי גראמי במהלך כהונתה.

ד"ר נל ובעלה, הארווי נל, המקבל אף הוא תואר דוקטור לשם כבוד השנה, הקימו קרן פילנתרופית ותרמו בנדיבות למגוון תחומים – החל בחינוך, אמנות ותרבות, וכלה במחקר מדעי ותמיכה בארגונים יהודיים. בני הזוג הם חברים ותיקים במשפחת מכון ויצמן ותומכים בקידום מטרותיו המדעיות של המכון, וכן מכהנים יחדיו במועצה הבינלאומית שלו. על תרומתם הגדולה ורבת המעוף למכון הם נבחרו לחוג הנשיא. לבני הזוג נל שלושה בנים ושישה נכדים.

התואר מוענק לד"ר נל בהוקרה על תרומתה המקצועית לחקר הגנטיקה של הסרטן, על נחישותה העמוקה לקידום העתיד של העם היהודי וישראל ובמיוחד על ידידותה המוערכת עם מכון ויצמן למדע.


פרופ' ננסי הופקינס, ארה"ב

לפרופ' ננסי הופקינס תרומה כבירה לחקר הביולוגיה המולקולרית, הגנטיקה של נגיפים מחוללי סרטן והגנטיקה של ההתפתחות המוקדמת של בעלי חוליות. היא נולדה בניו יורק ב-1943 וסיימה לימודי דוקטורט בביולוגיה מולקולרית ובביוכימיה באוניברסיטת הרווארד. ב-1973 הצטרפה למכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

פרופ' הופקינס עומדת בחזיתו של מאמץ מתמשך למיגור האפליה נגד נשים במדע ופועלת בנחישות להבטיח שמדעניות יוכלו לקדם את קריירת המחקר שלהן, להשיג את המשאבים הדרושים להן ולזכות בהכרה על הישגיהן. בזכות מאמציה האדירים לאורך השנים התעוררה תנועה רחבה לטיפול בהטיה מגדרית במדע. היא עמדה בראש ועדה שחיברה ב-1999 מחקר משפיע על מעמדן של נשים במדע, ובשנת 2000 מונתה ליושבת ראש משותפת של המועצה לגיוון בסגל של MIT, שהוקמה לראשונה באותה השנה. ב-2020 הייתה בין המייסדות של יוזמה להגדלת מספר המדעניות ב-MIT המשיקות יוזמות מסחריות בתחום הביוטכנולוגיה.

התואר מוענק לפרופ' הופקינס בהוקרה על מחקרה המדעי החלוצי, על פועלה המהפכני למען שוויון מגדרי במדע ועל היותה מודל לחיקוי ומקור השראה לאינספור מדעניות.


שלום חנוך, ישראל

שלום חנוך הוא מלחין, משורר וזמר, שיצירתו המוסיקלית הענפה השפיעה עמוקות על עיצוב הזהות התרבותית הישראלית מאז שנות ה-60.

חנוך, המכונה אבי הרוק הישראלי, נולד בקיבוץ משמרות ב-1946. בגיל 18 התגייס ללהקת הנח"ל האגדית, ובסוף שנות ה-60 החל לשתף פעולה עם אריק איינשטיין. שותפות זו הולידה את האלבום "שבלול", אשר חשף את הקהל המקומי לצליל חדש ומסעיר שהושפע מהרוק הבריטי והאמריקאי. ב-1973 שב ארצה משהות בלונדון והקים את להקת תמוז, אשר נחשבת להרכב הרוק האמיתי הראשון בישראל. הוא אחראי לכמה מהשירים היפים ביותר שנוצרו כאן אי פעם, בהם "מה שיותר עמוק יותר כחול", "חתונה לבנה" ו"מחכים למשיח".

התואר מוענק לחנוך בהוקרה על כישרונו הייחודי, רב-גוניות הבעתו ושאיפתו לחדש ולרענן את מרחב יצירתו, על תרומתו למוסיקה העברית העכשווית ולהתפתחות הרוק הישראלי ועל השירים הבלתי-נשכחים שהעניק לאוצר המוסיקה הלאומי.


עו"ד סנדור (סנדי) פרנקל, ארה"ב

עו"ד סנדור (סנדי) פרנקל הוא משפטן בעל ניסיון של יותר מ-50 שנה, סופר זוכה פרסים, ואחד מהנאמנים של הקרן על-שם ליאונה מ' והארי ב' הלמסלי. לאחר לימודי משפטים בהרווארד, שימש עוזר לתובע הכללי של ארה"ב בוושינגטון, ובהמשך הקים משרד עצמאי לעריכת דין בניו יורק.

ב-1990 החל להעניק ייצוג משפטי לליאונה הלמסלי, שחלשה על אימפריית נדל"ן ומלונאות. לאורך 18 השנים הבאות, טיפל ברבים מענייניה המשפטיים והפך לאחד מיועציה הקרובים. לימים, מונה לנהל את עיזבונה ולכהן כאחד מחמשת הנאמנים של הקרן הפילנתרופית שהקימה – קרן אשר הקצתה יותר מ-3 מיליארד דולר לתמיכה במגוון רחב של מטרות לרווחת המין האנושי. תחת הנהגתו עתירת החזון, העניקה הקרן תמיכה משמעותית ליוזמות בישראל, ובהן שיפור הנגישות לשירותי בריאות ברחבי הארץ. הקרן תמכה גם בפרויקטים שונים במכון – מחקר של מחלות מעי דלקתיות ועד הקמת יוזמת המחקר בננו-פיסיקה של קוונטים. מר פרנקל מבקר בישראל תדירות, עוד מימי נעוריו, ואשתו רותי היא ילידת הארץ.

התואר מוענק לעו"ד פרנקל בהוקרה על רוחו הנאורה ורבת החסד אשר מחברת בין זיקה עמוקה למדינת ישראל ותשוקה אמיתית לחדשנות ולתגליות, על תרומתו המשמעותית לישראל במסגרת תפקידו כנאמן קרן הלמסלי ועל מסירותו לקידום מחקר מדעי מתקדם במכון ויצמן למדע.


פרופ' סטיבן צ'ו, ארה"ב

למחקריו פורצי הדרך של פרופ' סטיבן צ'ו היה תפקיד חשוב בזינוק שחל בעשורים האחרונים במחקר הפיסיקה האטומית והאופטיקה הקוונטית. ב-1997 זכה בפרס נובל לפיסיקה, במשותף עם פרופ' קלוד כהן-טנוג'י ופרופ' ויליאם דניאל פיליפס, על פיתוח שיטות קירור ולכידת אטומים בעזרת לייזר. בין השנים 2013-2009, כיהן כשר האנרגיה של ארה"ב.

פרופ' צ'ו נולד ב-1948 בסנט לואיס, מיזורי, והשלים את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. משם עבר לאוניברסיטת סטנפורד, שם הוא משמש עד היום פרופסור לפיסיקה, פרופסור לפיסיולוגיה מולקולרית ותאית ופרופסור למדעי האנרגיה והנדסה.

מחקריו החלוציים של פרופ' צ'ו קידמו את ההבנה הבסיסית של פיסיקת הקוונטים, תכונות החומר, אינטראקציות בין אור וחומר ופיסיקה חדשה. בנוסף, עשייתו המחקרית קידמה יישומים חשובים במגוון תחומים, ובהם מדידות אולטרה-מדויקות של כבידה בגיאולוגיה ובחיפושי מינרלים, ניווט, שעונים אטומיים, דימות ביו-רפואי ואלקטרוכימיה.

התואר מוענק לפרופ' צ'ו בהוקרה על השפעתו העצומה על חקר הפיסיקה הקוונטית, על מנהיגותו רבת המעוף בתחום האנרגיה המתחדשת ובת-הקיימא ועל היותו דוגמה ומופת לדורות של מדענים צעירים.


מר גארי אברמסון, ארה"ב

גארי אברמסון הוא יזם נדל"ן הנמנה עם עמודי התווך של הקהילה היהודית בוושינגטון די- סי. הוא שותף בחברת Tower Companies, שהוקמה על-ידי אביו אלברט ב-1947, והוא אחד החלוצים ביישום עקרונות קיימות בתחום הבינוי בארה"ב.

אברמסון – חבר לכל החיים במועצה הבינלאומית של מכון ויצמן למדע – ואשתו, הגב' פני אברמסון, הם תורמים נדיבים לכמה מוקדי פעילות של המכון והם חולקים תחושת מחויבות עמוקה לקידום עתיד המדע בישראל. בני הזוג, אשר להם שלושה ילדים וארבעה נכדים, הקימו את המרכז למדענים צעירים על-שם משפחת אברמסון במכון ויצמן למדע ובאחרונה העניקו את התרומה המרכזית להקמת המעונות הבינלאומיים על-שם משפחת פני וגרי אברמסון במכון.

התואר מוענק לאברמסון בהוקרה על מחויבותו מרחיקת הראות לקיימות ואחריות חברתית בתחום הנדל"ן, התגייסותו למען טיפוח דור העתיד של המדע ועל מאמציו הבלתי-נלאים לטפח קשר רב-דורי ומתמשך בין משפחתו ובין מכון ויצמן למדע, מתוך התגייסות למשימה המשותפת לקדם מדע למען עתיד האנושות.

שתף