ברשת העולמית

01.09.2010

 
 
מאות תלמידים מרחבי הארץ, יהודים וערבים, השתתפו באחרונה בכנס השנתי לציון סיום שנת הפעילות של תוכנית "מתמטיקה בהתכתבות", המופעלת במסגרת מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. בכנס הועלתה הצגה אינטראקטיבית בשם "הקוסם מארץ עוד", אשר כתבו, ביימו והפיקו מדריכי התוכנית - כולם סטודנטים במדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע - בהשראת הסיפור ה"קוסם מארץ עוץ". ההצגה שילבה מספר בעיות מתמטיות בהן עסקו משתתפי התוכנית במהלך השנה, בנושאי מספרים מיוחדים, טורנירים וגיאומטריה. התלמידים שישבו באולם התבקשו לפתור את הבעיות שהוצגו, והפתרון של כל אחת מהן הוביל לסצינה הבאה בעלילה. לאחר ההצגה סיירו התלמידים בגן המדע על-שם קלור, מוזיאון מדע ייחודי תחת כיפת השמיים, והשתתפו במשחק "חפש את המטמון". האירוע כולו לווה בתרגום סימולטני לערבית.
 
תוכנית "מתמטיקה בהתכתבות" מופעלת ברצף זו השנה ה-28, ומתורגמת לאנגלית, לספרדית ולערבית. בשנה החולפת השתתפו בה יותר מ-3,000 ילדים ובני נוער מהארץ, מקנדה, ממקסיקו ומארה"ב - חלקם נרשמו באופן עצמאי וחלקם במסגרת בית-הספר. התוכנית מציבה אתגרים מעניינים ומעשירים במתמטיקה, בתחומים שאינם נלמדים בבית-הספר, ללא צורך (כמעט) בידע קודם. הרעיון שעומד בלב התוכנית הוא התכתבות ישירה בין המשתתפים לבין צוות מתמטיקאים במכון דוידסון ובמכון ויצמן למדע, סביב חוברות - הנשלחות לתלמידים אחת לחודשיים - אשר מציגות נושאים שונים בתחום המתמטיקה היצירתית (recreational math). כל חוברת מוקדשת לנושא אחר, ומופקת בשלוש דרגות קושי: לכיתות ג'-ד', לכיתות ה'-ו', ולחטיבת הביניים. הנושא מוצג באמצעות סיפור דמיוני, והחוברת כוללת גם חומרי העשרה: ביוגרפיות של מתמטיקאים הקשורים לנושא, נושאי טריוויה שונים ועוד. לאורך החוברת מפוזרות שאלות אתגר, שעל המשתתפים לפתור. ההשתתפות נעשית באמצעות  אתר אינטרנט ייעודי שפותח במיוחד עבור התוכנית. בין הנושאים הרבים בהם עסקו החוברות בשנים האחרונות: מבוכים וגראפים, מתמטיקה ושחמט, מתמטיקה במהירות הבזק, בעיות שקילה והיגיון, מספרי "ערפד", טורנירים, מעגלי אפולוניוס, מספרי פיבונצ'י, קשרים, סוגי מספרים, ועוד הרבה נושאים מעניינים ומאתגרים. בראש התוכנית עומד ד"ר יוסי אלרן, מנהל היחידה לטכנולוגיה בחינוך וראש תחום למידה מרחוק במכון דוידסון לחינוך מדעי, המאגד את הפעילויות החינוכיות של מכון ויצמן למדע.
 
חיתאם יאסין, מורה למתמטיקה מביה"ס לבנים "אחמד סאמח אלחלדי" באבו טור, ירושלים, אשר הגיעה לכנס עם 15 תלמידים מבית הספר - 13 מכיתה ז' ועוד שני ילדים מחוננים מכיתה ה' - מספרת:    "ערכנו מבחנים לתלמידים, ואלה שהצליחו בהם נרשמו לתוכנית באמצעות בית הספר. אנחנו עובדים איתם בעבודה פרטנית בבית הספר, והם עובדים גם באופן עצמאי בבית, ומתכתבים במייל עם חבריהם ועם  מנחי התוכנית ממכון ויצמן". אחד התלמידים של חיתאם, כארם שלודי, אמר: "מאוד שמחתי להצטרף לפרויקט של מכון ויצמן, ואני שמח להיות פה היום. במסגרת התוכנית למדתי דברים שאינם קשורים לתוכנית הלימודים של בית הספר, וזה העשיר וקידם אותי מאוד".
 
בכנס היו גם ילדים שהגיעו עם הוריהם. יעל הוכבוים, שלומדת בכיתה ה' במודיעין, שמעה על הפרויקט מהמורה שלה למתמטיקה: "במהלך השנה קיבלתי את החוברות, עבדתי עליהן  באופן עצמאי, וכשסיימתי כל חוברת העברתי אותה למורה והיא העבירה אותה למכון. זה היה מאוד מהנה, ואני רוצה להמשיך גם בשנה הבאה". מיכל אלרן, מנהלת התוכנית, מוסיפה: "תוכנית 'מתמטיקה בהתכתבות' תורמת לכל התלמידים שמצטיינים במתמטיקה וגם למוריהם. ילד שמתקדם בחומר ביחס לבני כיתתו, יכול לקבל העשרה והרחבה במתמטיקה באמצעות התוכנית, במקום להשתעמם בשיעור או לרוץ עם החומר הנלמד בכיתה לפני כולם".
 
בשנה החולפת נרשמה עלייה גם במספר המשתתפים בתוכנית-האחות - "מדע בהתכתבות" - אשר החלה לפעול לפני מספר שנים.
 

מכתב מגאנה

לפני שנה קיבלו ראשי התוכנית בקשה מפתיעה מגאנה, אפריקה. ג'ואל דוגוי, ראש עמותת MISE (Mawuenyega International Science Education) ביקש להשתמש בחוברת הראשונה של התוכנית, שפורסמה באתר האינטרנט של "מתמטיקה בהתכתבות", לצורך טורניר מתמטיקה שקיימה העמותה. הוא קיבל את האישור, ושלח את תודותיו: "סיימנו את טורניר המתמטיקה בהתכתבות. זו הייתה התנסות מלהיבה עבור הילדים, ואנחנו מקווים להמשיך א=D7תה בשנה הבאה. כל המשתתפים מודים לכם מקרב לב על החומר המעניין והמאתגר שפרסמתם באתר". בימים אלה מתקיימים מגעים לצירוף הקבוצה מגאנה לתוכנית המלאה בשנה הקרובה. 
 
הצוות המנצח בטורניר בגאנה. מימין: עבדול סאמד ליגבי (מקום שני), אקסואה גיבי דונקור (מקום ראשון), יונג היון היון (מקום רביעי), קוואקו אדו אנסה (מקום חמישי), אדאמה אבודו (מקום שני)
 
 

לשיתוף:

 

 

 

 

אינסטגרם