המלמדים לומדים

01.11.2006
 
 
משתתפי הסמינר בצילום למזכרת. שותפות חובקת עולם
 
 
אפשר היה לחוש את החשמל באוויר, בקפטריה של מכון דוידסון לחינוך מדעי, בקמפוס של מכון ויצמן למדע, כאשר התאספו שם לארוחת צהריים אחרונה מורים מובילים למדע מבתי-ספר תיכוניים מארה"ב ומישראל, לפני חזרתם של האורחים האמריקאיים לארצם. היה זה היום האחרון בסמינר בין-לאומי למורים מובילים למדע על-שם משפחת שילה שוורץ - תוכנית אינטנסיבית בת תשעה ימים, המיועדת לסייע בהפעלת תוכניות ללימוד מדעים שפותחו במכון ויצמן למדע, ולפתח יוזמות לשיתופי פעולה בין מורים מובילים למדע בשתי המדינות.
 
המודעות הגוברת של הורים לבני נוער אמריקאיים לחשיבותו של החינוך המדעי, לצד לימודי השפה העברית והיהדות, הובילה את זהבה סלונים, ראש מחלקת המדע בבית-הספר התיכון "רמאז" שבמנהטן, ליצור קשר עם ד"ר זהבה שרץ ממכון דוידסון לחינוך מדעי, ומהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. בשלב הראשון ביקרו חמישה מורים מ"רמאז" במכון דוידסון בקיץ 2005. הם השתתפו בתוכנית ניסיונית בת חמישה ימים שהניחה את היסודות לסמינר על-שם משפחת שוורץ אשר תוכנן ואורגן על-ידי ד"ר שרץ, יחד עם ד"ר דבורה כהן ולאה מנדלר.
 
פתגם סיני ידוע אומר: תן לאדם דג ויהיה לו אוכל ליום אחד. למד אותו לדוג ויהיה לו אוכל לכל החיים. על המשקל הזה מסבירה זהבה שרץ: "אם תחנך ילד אחד, יהיו לו ידע ומיומנויות בעלי ערך, אבל אם 'תחנך' מורה אחד, הוא יוכל להעביר את הידע ואת המיומנויות לא לילד אחד בלבד, אלא לדורות רבים של ילדים. לכן פיתחנו את הסמינר, הראשון מסוגו, כדי להגיע למורים אשר מחזיקים בידיהם את המפתח לעתיד". בנוסף להיותו אחד מהמכונים המובילים בעולם במחקר מדעי, משקיע מכון ויצמן למדע מאמץ רב בשילוב ידע מדעי מתקדם בהוראת המדעים וביישום שיטות הוראה חדשניות בבתי-הספר. מפעילי התוכנית מקווים להרחיב אותה אל מעבר לבתי-הספר היהודיים.
 
על-אף המלחמה שפרצה באזורנו בקיץ, לא נרתעו המורים האמריקאיים מלהגיע לסמינר, שבמסגרתו השתתפו בסדנאות, בפעילויות ובהרצאות שניהלו ונשאו מדעני מכון ויצמן למדע, חברי סגל המחלקה להוראת המדעים של המכון, ואנשי מכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע. "המחקר שנעשה במכון ויצמן כל כך מרתק. אין לי ספק שהתלמידים יתלהבו מהמדע", אומרת המורה סיסי שוונסן מבית-הספר התיכון הקהילתי "מילקן" בארה"ב.
 
למורים ניתנה הזדמנות לפגוש חוקרים צעירים ולצפות בניסויים מתקדמים במעבדות מכון ויצמן למדע, ואף להשתתף ולהשתלב בהם. את החוויה הזאת הם מתכוונים להרחיב ולשחזר עם תלמידיהם. לימוד פעיל מסוג זה מאפשר לתלמידים לקבל תחושה אמיתית של המדע, להכיר את דרכי השימוש במכשור מדעי, ולחוות את הדרך שבה מדענים "אמיתיים" ניגשים לחקר שאלות מדעיות שונות.
 
במסגרת סיור בחולות ניצנים הם עקבו אחרי בעלי-חיים במשך היום, וצפו בכוכבים בלילה. כל אלה איפשרו להם לחוות וללמוד שיטות שונות ללימוד מדע מחוץ לכותלי הכיתה, בשטח הפתוח, בסביבה טבעית תחת כיפת השמיים.
 
אומרת מישל קורטנאר מבית-הספר על-שם סולומון שכטר באסקס ויוניון שבארה"ב: "זו הייתה חוויה מיוחדת. ניתנה לנו הזדמנות ליצור קשר אישי אחד עם השני, לעבוד יחד כדי למצוא פתרונות, ולבנות קהילה מקצועית בין-לאומית של מורים בעלי חזון משותף".
 
הדגש העיקרי בסמינר אכן היה על חשיבות המשך שיתוף הפעולה בין המורים, כדי להגיע להצלחה וליכולת השפעה. כדי להגיע למטרה זו הם יקיימו שיחות ועידה בווידאו, ישתפו פעולה בפיתוח חומרי למידה חדשים, ישתתפו בסדנאות המשך, ויפעילו תוכניות לשיתוף פעולה בין כיתות ותלמידים מבתי-ספר שונים.
 
מכון ויצמן למדע ומכון דוידסון לחינוך מדעי ימשיכו לתמוך במורים לאורך כל הדרך, לעזור ביישום תוכניות חדשות במערכת שלהם, בהפצת מידע, בשיתוף בידע, ובפתיחת דלתות לתלמידים מישראל ומאמריקה הצפונית כדי שיוכלו ליהנות מהציוד החדשני ומהרוח המיוחדת של מכון ויצמן למדע. בתי ספר מאמריקה הצפונית מקווים גם שמכון ויצמן למדע יארגן סמינרים וסדנאות בבתי-ספר בארצם.
 
"היה כל כך מפתיע לגלות שגם אם אנחנו באים מצדדים שונים של האוקיינוס האטלנטי, כולנו ניצבים לפני אותם אתגרים בתחום החינוך המדעי, ויש לנו רצון לגרום לתלמידינו להתלהב מהמדע", אומרת ד"ר סיגל פטרשנוב מבית-הספר התיכון האזורי באר טוביה.
 
רוג'ר קסלבאום, מבית-הספר התיכון הקהילתי "מילקן" בארה"ב, מסכם: "לבתי-ספר יהודיים חשוב להבין שהעתיד תלוי במדע ובטכנולוגיה, ואני מרגיש שמכון ויצמן למדע מעביר מסר חשוב במתן ערך רב למדע, וללימודי המדע. חשובה מאוד גם הדוגמה שנותנים לנו הישראלים, בדרך שבה הם שואפים להתקדם בתחום זה. אני מקווה שפעילויות הסמינר יעזרו לכולנו להשיג את מטרתנו: לעודד את התלמידים ולכוון אותם למסלול שבו יתפתחו להיות דור חדש של מדענים".
 

מורים לעתיד

מדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע העניקה באחרונה תעודת הוראה ל-12 תלמידי מחקר ומשתלמים בתחומים מתמטיקה, מדעי המחשב, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, ומדעי כדור-הארץ והסביבה. התעודה ניתנה לבוגרי תוכנית ראשונה מסוגה ששילבה הקניית כישורי הוראה עם לימודים לתואר שני ושלישי. התוכנית המשולבת, יוזמה של פרופ' אבי הופשטיין, הופעלה בהמשך על-ידי פרופ' רוחמה אבן מהמחלקה להוראת המדעים במכון. התוכנית נועדה להעלות את רמת הוראת המדעים במערכת החינוך, לתת מענה למחסור הגדל והולך במורים למדעים בעלי ניסיון מדעי ובעלי תארים מתקדמים במדעים, וכן ליצור גרעין מוביל של מורים שיהוו דוגמה אישית, וימשכו בני נוער לבחור במסלולי הכשרה במדעים.
 
מקבלי התעודות הם: ד"ר רוני קרסנטי וד"ר אורן שריקי שסיימו מחקר בתר-דוקטוריאלי; ד"ר ערן אייל, ד"ר איבגניה אפארצין וד"ר נדב כץ שסיימו לימודי תואר שלישי; וכן תלמידי המחקר מיכל איילון, כרמית כהן, רוני מועלם, שי סופר, שגית סלע-אברמוביץ, יולה מדין ותמר בסיס.
 
רוני מועלם: "הגעתי לתוכנית לאחר עשר שנות עבודה כמורה, ועם סיום הלימודים אני מתכוון לחזור להוראה בהיקף רחב. אני מרגיש כאן כמו בבית, ולימודי ההוראה השתלבו מצוין עם לימודי החובה לדוקטורט". שגית סלע-אברמוביץ השלימה באחרונה לימודים לתואר שלישי בביולוגיה. "אני מתכוונת לעבוד בתחום שלי, ואשמח אם יתאפשר לי לשלב גם עיסוק בהוראה".
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם