איך למחשב פיל?

01.06.2009
"הדור הצעיר הוא דור מבטיח ויש לו מחשבות מקוריות, ואומץ לעסוק בכל מה שירצה. זהו תענוג לחנך אנשים צעירים בעלי כשרון ויכולת". כך אמר הנשיא הרביעי של מדינת ישראל, פרופ' אפרים קציר, בדברי הברכה שלו לכ-700 תלמידים מצטיינים מכיתות י"א ו-י"ב שהוזמנו להאזין להרצאת קציר החמישית, שהתקיימה באחרונה במכון ויצמן למדע.
 
המרצה, פרופ' דוד הראל מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון, חתן פרס ישראל במדעי המחשב, נתן להרצאתו את הכותרת "האם ניתן למחשב פיל?". שאלה זו הובילה לדיון בקשר שבין מדעי המחשב לבין הביולוגיה, ובדרכים בהן משמשות שיטות מתחום מדעי המחשב והנדסת התוכנה למחקר בתחום מדעי החיים - באמצעות יצירת מודלים ממוחשבים של מערכות ביולוגיות. למה יוצרים מודלים ממוחשבים? על אילו שאלות מדעיות נותנים המודלים תשובות? כיצד בוחרים מה ייכלל במודל ומה לא? וגם - כיצד יודע המדען כי המודל שיצר אכן הושלם והוא "נכון"? שאלות אלה ואחרות נדונו על-ידי פרופ' הראל, שגם הציע גרסה משלו ל"מבחן טורינג" לבדיקת תקפותם של מודלים ביולוגיים. במהלך ההרצאה הציג מספר מודלים שנעשו במעבדתו, בשיתוף עם חוקרים מתחום מדעי החיים. בנוסף, הציע את "אתגר-העל" אליו יש לדעתו לשאוף: יצירת מודל שלם, מדויק, ריאליסטי, אינטראקטיבי וארבע-ממדי של יצור רב-תאי. 
 
האירוע הועבר בשידור חי לשבעה בתי ספר ברחבי הארץ, מקיבוץ דפנה בצפון ועד אילת בדרום.  
 
 פרופ' דוד הראל עם תלמידי תיכון בהצאת קציר. מודלים ביולוגים

שתף