מדעניות, בין היום למחר

01.03.2009

איך מעודדים נשים צעירות לבחור בקריירה מדעית? ייתכן כי הסוד הוא לפנות אליהן בגיל צעיר ככל האפשר - בשלב בו תלמידות בבתי-הספר נדרשות לבחור את מסלול הלימודים לבגרות. מתברר כי בנות בגיל זה נרתעות  מלימודי מדעים - לא משום שאינן מוכשרות, אלא בעיקר מסיבות חברתיות: הן חוששות שיתייגו אותן כ"חריגות" או כ"חכמות מדי". יוזמה חדשה, אותה מרכזת ד"ר נטע מעוז ממכון דוידסון לחינוך מדעי, המאגד את הפעילויות החינוכיות של מכון ויצמן למדע, נועדה להתגבר על הקושי הזה באמצעות רשת של תמיכה, עידוד וייעוץ מקצועי. מדובר בתוכנית חונכות וירטואלית, הקרויה "מדענית היום - מדענית מחר", שהחלה לפעול באחרונה ו"משדכת" תלמידות תיכון וחטיבות ביניים מתלבטות עם חונכות בוגרות שהתנסו בעצמן בבחירות דומות, ועתה הן מדעניות ותלמידות מחקר במכון. הקשר בין החונכות לתלמידות נעשה באמצעות דואר אלקטרוני. הזמן הנדרש מהחונכות הוא קצר יחסית, אך בעל משמעות גדולה בעבור התלמידות.

"אני מקווה לעשות משהו משמעותי בתחום המדעים בדיוק כמו נשים מיוחדות אלה שמצליחות למרות הכל, שהרי גם משפחה וגם לימודים גבוהים, זה נשמע פשוט קשה. אני מאוד מקווה שאוכל להיות חלק מתהליך מיוחד זה", כתבה תלמידת תיכון. תלמידות נוספות העלו את הצורך להתייעץ באשר לדרישות ולקשיים, להכיר תחומי לימוד נוספים, להתלבט בין המסלולים המדעיים השונים המוצעים להן, לברר אפשרויות לגבי לימודים גבוהים, ולהכיר את עולמה של אשה-מדענית מקרוב ובאופן אישי. עם תחילת שנת הלימודים נרשמו תלמידות רבות מכל הארץ לפרויקט. בימים אלה נמשכת הרשמת חונכות, במטרה "לשדך" חונכת מתאימה לכל תלמידה הזקוקה לתמיכה.

ד"ר נטע רימרמן, חוקרת בתר-דוקטוריאלית במחלקה לנוירוביולוגיה, החונכת במסגרת זו תלמידת כיתה י"א מחולון: "כרגע אני עדיין מנסה להכיר את התלמידה וליצור נקודות חיבור ושפה משותפת. המטרה היא להבין במה היא מתעניינת, מה השאיפות שלה, ואיך היא רואה את המשך דרכה. כך אוכל למצוא את הדרך הנכונה לעזור לה".