הנוער לשלטון

01.03.2011
 
תלמיד המחקר אלכסנדר טסלר עם תלמידי כיתת "נחשון". מנהיגות מדעית
 
עמית קידר, תלמידה בכיתת "נחשון" בחטיבת הביניים "יד גיורא" בהרצליה, ידעה כבר בילדותה שהיא רוצה להיות מדענית. בראש השנה, כאשר כל תלמיד התבקש לשלוח ברכת שנה טובה לאישיות שהוא מעריץ, היא שלחה כרטיס ברכה לפרופ' עדה יונת ממכון ויצמן. פרופ' יונת ענתה לה במכתב, ובעקבותיו הן המשיכו להתכתב באמצעות הדואר האלקטרוני. פרופ' יונת ביקשה לדעת מהי כיתת מנהיגות מדעית, ועמית הסבירה שמנהיגות מדעית פירושה להיות מוביל, לגלות דברים חדשים ולהמציא. כשפרופ' יונת שמעה שעמית מגיעה עם בני כיתתה למכון, היא פינתה מזמנה כדי להיפגש עימם, להרצות לפניהם על מחקריה על הריבוזום, ולענות על שאלותיהם. "לא האמנתי שבאמת ניפגש", מספרת עמית, "זו הייתה הפתעה בשבילי".
 
כיתת "נחשון" היא כיתת מנהיגות מדעית המשתתפת בתוכנית תלפיות לחטיבות הביניים. במסגרת התכנית לומדים התלמידים במשך חמישה ימים בשבוע את תוכנית הלימודים הרגילה, בתוספת תיגבור במתמטיקה, בפיסיקה, בתיכנות וברובוטיקה. ביום השישי הם משתתפים בפעילויות מגוונות. הכיתה של עמית הגיעה למכון ויצמן למדע במסגרת "תחקירנות במדע וטכנולוגיה", המופעלת על-ידי מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.
 
ההשתתפות בתוכנית "תחקירנות במדע וטכנולוגיה" כוללת שני מפגשים במכון ויצמן למדע, שבמהלכם מתפקדים התלמידים כעיתונאים תחקירנים. מספר שבועות לפני המפגש הראשון מקבלים התלמידים את תיאורי המחקרים, ולומדים את חומר הרקע הנדרש במעבדת המחקר בה יבקרו בקבוצות של ארבעה. במפגש הראשון מתוודעים התלמידים למדען המנחה ולמעבדה, ובדרך כלל גם צופים בהדגמה או עורכים ניסוי פשוט, ומקבלים מטלה לקראת המפגש השני. במפגש השני שואלים התלמידים שאלות שעולות בעקבות עיבוד החומר בין שני המפגשים, צופים בניסוי בהתאם למחקר במעבדה, או נוטלים בו חלק, ועורכים סיכום עם המנחה. התלמידים מסכמים את התהליך בבית-הספר, ומציגים את התחקיר כנהוג בכנס מדעי (פוסטר או הרצאה המלווה במצגת).
 
התוכנית "תחקירנות במדע וטכנולוגיה" פותחה במחלקה להוראת המדעים על-ידי ד"ר זהבה שרץ ומירי אורן. בשנים האחרונות היא מיושמת במכון דוידסון במסגרת "תוכניות מדעיות לכיתות" בראשות ד"ר חנה מרגל. כיום מרכזת את התוכנית ד"ר אורלי לכיש.
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם