באיזה גיל תגיע לחלל?

01.03.2012

אריאל ברקו ויואב לוי, שני תלמידי כתה י' מקרית אתא, המשתתפים בתוכנית ח"ץ (חוקרים צעירים) של מכון דוידסון לחינוך מדעי, עלו לשלב חצי הגמר בתחרות YouTube Space Lab. התחרות היא פרויקט משותף ל"גוגל" ולסוכנויות חלל עולמיות, במסגרתה הוזמנו בני נוער מרחבי העולם בגילי 14-17 לתכנן ניסוי מדעי המותאם לתנאי חוסר הכבידה ששוררים בחלל. הזוכים בגמר ישתתפו בטיסה בתנאי אפס כוח כבידה, והניסויים שתיכננו יתבצעו בתחנת החלל הבין-לאומית, ויועברו בשידור חי לכל העולם.

מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, בשיתוף עם חברת "גוגל ישראל" והמרכז על-שם אילן רמון, פנה לתלמידים המשתתפים במסגרות שונות לקידום מדעי של מכון דוידסון, והזמין אותם להשתתף בתחרות – בליווי ייעוץ ותמיכה של סטודנטים, מדענים ועובדים ממכון ויצמן וממכון דוידסון. התוצאה: 55 סרטונים ישראליים עלו לרשת – מספר שהציב את ישראל במקום הראשון בטבלת המדינות המשתתפות ביחס למספר התושבים. בשלב השני של התחרות בחר צוות שופטים ב-60 סרטונים שעלו לשלב חצי הגמר – והזוכים בו ייבחרו באמצעות הצבעות גולשים. בין אלה נמצא הסרטון של אריאל ברקו ויואב לוי, אשר עוסק בהשפעת כוח הכבידה על רבייה מינית של שמרים.

עם תום ההצבעה המקוונת יוכרזו ששת הניסויים שיעלו לשלב הגמר בוושינגטון, בחודש מארס. בחירת הזוכים בגמר תיעשה על-ידי צוות מומחים בראשותו של סטיבן הוקינג, אשר יכלול אסטרונאוטים, מדענים ואנשי חינוך.

תלמידים מכינים ניסוי לתחרות. אפס כבידה