הפורצים

28.05.2012
 
 
 
 
הצוות הזוכה בתחרות הכספות. עיקרון ברנולי
 
פריצת כספות היא עניין חינוכי? תלוי את מי שואלים, וגם איפה ומתי. "טורניר הכספות" – טורניר הפיסיקה על-שם שלהבת פריאר, המתקיים זו השנה ה-17, ומאורגן על-ידי יחידת שוה"ם של מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, הוא ללא ספק מפעל חינוכי מרשים ומשעשע כאחד. השנה נרשמו 37 קבוצות של תלמידי כיתות י"א-י"ב במגמת פיסיקה מבתי-ספר תיכוניים מרחבי הארץ, וכ-25 קבוצות מחו"ל. מתוכן הגיעו לשלב הגמר 39 קבוצות, בהן 34 מישראל וחמש קבוצות מקנדה, מבריטניה, מרומניה ומסלובניה.
 
את הכספות בנו התלמידים כך שמנגנוני הנעילה שלהן מבוססים על עקרונות פיסיקליים שונים. הצוות הזוכה נבחר על-ידי ועדת שיפוט, שמתייחסת להיבטים המדעיים של מנגנון הכספת, ולמידת ההבנה של התלמידים שיצרו אותו. בנוסף, מוענק לכל צוות ניקוד בהתאם למספר הכספות שהצליח לפרוץ, ובהתאם למספר הצוותים שהצליחו לפרוץ את הכספת שלו. הקבוצה הזוכה במקום הראשון, מתיכון "בליך" ברמת גן, הציגה כספת שנבנתה על-פי עקרון ברנולי. במקום השני זכתה קבוצה מסלובניה, ובמקום השלישי - צוות מתיכון "קשת" בירושלים. זוכים בקטגוריות אחרות היו נציגי בית-הספר התיכון על-שם עמוס דה שליט ברחובות, שהוכתרו כ"פורצים מצטיינים", וצוות נוסף מתיכון "בליך", שהכספת שלו זכתה בתואר חביבת הקהל.

שתף