חוקרים סביבה

28.05.2012
 
 
 
משתתפים בכנס הגמר של "חוקרים סביבה". חומרים מתכלים
 
התחום הצעיר של מדעי הסביבה הולך וצובר תאוצה, גם בבתי הספר התיכוניים, וכדי לעודד את האח הצעיר במשפחת לימודי המדעים יזמה ד"ר מירי קסנר, מנהלת יחידת התמד"ע (התפתחות מקצועית למורי מדע) במכון דוידסון לחינוך מדעי, תחרות חדשה, "חוקרים סביבה" שמה, המיועדת לתלמידי מגמה זו. במסגרת היוזמה הוזמנו התלמידים להגיש לתחרות את עבודת ה"אקוטופ" – אותה הם מבצעים כחלק מלימודיהם בכיתה י"ב. לפרויקט החדש שותפים משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה ועמותת מלר"ז – המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל. לשלב האחרון של התחרות הגיעו 20 צוותים מ-11 בתי-ספר ברחבי הארץ, שהציגו עבודות מחקר במיגוון התחומים הקשורים במדעי הסביבה – החל בבדיקת החשיבות של הסברה וחינוך סביבתי מגיל צעיר, דרך שימוש חקלאי במים מושבים (מי מזגנים ומכונות כביסה), השפעות של מפגעים סביבתיים כמו רעש ופסולת, התכלות כלים חד-פעמיים, ועוד.
 
במהלך כנס הגמר של הפרויקט, שהתקיים באחרונה במכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, הציגו המשתפים את עבודות החקר שלהם לפני צוות שופטים מקצועי, באמצעות כרזות. במקום הראשון בתחרות זכה צוות מבית הספר התיכון בקבוצת יבנה, שהציג עבודה על זמן ההתכלות של כלים חד-פעמיים מסוגים שונים. את המקום השני חלקו שני צוותים: צוות מבית-ספר תיכון שוהם, שבדק כיצד מגיבים ילדים בכתה ג' להסברה בנושא הפרדת סוללות מהפסולת, וצוות מבית-ספר התיכון בית ירח, שחקר כיצד משפיעה פעילות של מחצבה על רמת החלקיקים באוויר. בנוסף, זכה צוות מבית-ספר תיכון הראשונים בהרצליה בפרס הכרזה חביבת הקהל. כל התלמידים שהגיעו למקומות הראשונים זכו בפרסים, ומוריהם זכו אף הם בפרסים ובתעודות. בנוסף, כל התלמידים שהגיעו לשלב הגמר קיבלו ציון 100 על עבודות האקוטופ.
 
כנס סיכום התחרות כלל חידון בנושאי סביבה שהכינה ד"ר אירית שדה, מפקחת- מרכזת מדעי הסביבה במשרד החינוך, ושלל הרצאות מדעיות בתחום זה, שנשאו המדענים הראשיים של המשרד להגנת הסביבה ושל משרד החינוך, יושב ראש עמותת מלר"ז, וראש אגף הקרינה במשרד להגנת הסביבה.
 
ד"ר קסנר: "המטרה של היוזמה היא לעודד את תחום לימודי הסביבה, לתת מוטיבציה לתלמידים הבוחרים בו, ולקבוע סטנדרטים אליהם יש לשאוף בעבודת החקר (אקוטופ). בהמשך, בין היתר, אנו מתכוונים לספק תמיכה וליווי לתלמידים המשתתפים, ולהפנות אותם למדענים שיוכלו לסייע להם – דבר שיתרום להעמקה נוספת של עבודות המחקר".
 
תצוגת כרזות בכנס הגמר של תחרות "חוקרים סביבה". מחקר אקולוגי
 

שתף