יוצאים לדרך

24.02.2013

טזרי לוריסו, בוגר תוכנית רוטשילד-ויצמן, עם פרופ' ליאה אדדי ופרופ' איתן דומאני

60 בוגרי המחזור השני והשלישי של תוכנית רוטשילד-ויצמן למורים מצטיינים במדעים ובמתמטיקה קיבלו באחרונה את תארי המוסמך בהוראת מדעים ממדרשת פיינברג שבמכון ויצמן למדע. התוכנית הייחודית, שמטרתה להביא לשיפור איכות החינוך במדעים ובמתמטיקה בישראל, מקנה למורים בבתי-הספר התיכוניים תואר שני בהוראת מדעים ממכון ויצמן למדע. בוגרים אלה מצטרפים ל-26 מורים בוגרי המחזור הראשון. בשנה הנוכחית, תשע"ג, לומדים בתכנית 68 מורים נוספים.

אחת מבוגרות התוכנית היא ענת לשץ, המלמדת ביולוגיה בתיכון על-שם אילן רמון בהוד השרון כ- 25שנה. בימים אלה, ביחד עם חברות בוגרות התוכנית, היא מנחה סדנאות למורים לביולוגיה, המבוססות על מערכי השיעור שפיתחו במסגרת הלימודים. "אחרי השנתיים של התוכנית יש לי מרץ לעוד עשר שנים של הוראה בלי להניד עפעף. התוכנית נתנה לי המון אנרגיה, ותרמה להתפתחותי וללמידה שלי". שירין ראבי, מורה לביולוגיה ולמוט"ב (מדע וטכנולוגיה בחברה) בתיכון ג'לג'וליה זה עשר שנים, מנחה ביחד עם לשץ את סדנאות המורים. "גיליתי בעצמי כישורים ויכולות שלא ידעתי עליהם", היא מספרת. "התחושה שצוות התוכנית מאמין, תומך ומפרגן, נותנת המון כוח ומוטיבציה. דורשים מאיתנו השקעה מאוד גדולה, ולצד זאת, ההשקעה במורים בתוכנית מאוד מורגשת, ואת הדברים האלה לא מקבלים בשום תוכנית או מסגרת אחרת".

ההנחה העומדת בבסיס התוכנית היא, שאפשר לקדם את מערכת החינוך בתחומי המדעים והמתמטיקה באמצעות טיפוח מצוינות בהוראה. לכן, תוכנית רוטשילד-ויצמן פונה לשכבה נבחרת של מורים, ופועלת לקידום השכלתם בתחומים עצמם ובהוראת התחומים. כדי להגשים חזון זה, הורכבה בהתייעצות ובשיתוף פעולה עם מדעני המכון תוכנית לימודים אינטנסיבית, הכוללת הרחבה והעמקה של הידע המדעי על כל תחומיו, מפגשים בלתי-אמצעיים עם מדענים ופעילויות במעבדות המכון, היכרות עם חידושים מדעיים, רכישת גישות הוראה חדשניות, השתתפות במחקרים בתחומי הוראת המדעים הנערכים במכון, והתנסות מעשית בהובלת יוזמות חינוכיות ייחודיות בבתי-הספר. לצורך ביצוע התוכנית התגייסו סגל המחלקה להוראת המדעים ומדענים רבים מהמחלקות המדעיות השונות במכון, לפיתוח ולהוראה של כ-50 קורסים ייחודיים.

תוכנית רוטשילד-ויצמן, הממומנת מתרומת קרן קיסריה אדמונד בנימין דה רוטשילד לעשר שנים, נוסדה לפני ארבע שנים ביוזמת הנהלת המכון והמחלקה להוראת המדעים. בראש התוכנית עומדים פרופ' שמעון לויט מהפקולטה לפיסיקה ופרופ' בת-שבע אלון, ראש המחלקה להוראת המדעים. ועדת היגוי, בראשותו של פרופ' ישראל בר-יוסף, סגן נשיא המכון לפיתוח משאבים ודיקן לענייני חינוך, מתווה את התנהלות התוכנית.

משתתפי התוכנית, כולם בעלי תואר ראשון וניסיון בהוראה, נבחרים על סמך המלצות וריאיון אישי, והם זוכים בפטור משכר לימוד ובמלגת לימודים. הלימודים מתקיימים במהלך שנתיים במרוכז, יומיים בשבוע, וביתר הימים ממשיכים המורים לעסוק בהוראה.

שניים מיעדי התוכנית הם הקמת קהילה פעילה של משתתפים ובוגרים, לצד סיוע למורים ולמערכת החינוך ביישום חידושים בהוראת המדעים והמתמטיקה ושיפור איכות ההוראה בכיתה. תוכנית רוטשילד-ויצמן מעודדת את הבוגרים להמשיך בהתפתחותם המקצועית - כאמצעי להשגת היעד ארוך-הטווח: השפעה על מערכת החינוך במדעים ובמתמטיקה. לשם כך מוצעות לבוגרים תוכניות המשך, הכוללות יצירה והובלה של יוזמות חינוכיות חדשניות, בשיתוף פעולה עם המחלקה להוראת המדעים, עם מחלקות נוספות במכון, ועם משרד החינוך.

פרופ' בת שבע אלון: "הצלחתה של תוכנית רוטשילד-ויצמן ניכרת כבר כעת בעדויות המצטברות על פעילויות ברוכות של בוגרי התוכנית במערכת החינוך".