חונכים מצטיינים

24.02.2013
 
 
הטקס השנתי לחונכים מצטיינים בתוכנית פר"ח על-שם אברהם אגמון התקיים באחרונה באולם הברווז שבמכון דוידסון לחינוך מדעי. 13 חונכים מרחבי הארץ קיבלו בטקס תעודות הצטיינות ומענק כספי כאות לתרומתם.
 
תוכנית החונכות פר"ח, מייסודו של מכון ויצמן למדע, אשר פועלת במסגרת אכסנייתו ותמיכתו של מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, סיכמה באחרונה את שנת הפעילות תשע"ב, ובחרה 13 חונכים מצטיינים שסיפורי החונכות שלהם בלטו במחוזות השונים. לטקס החגיגי הגיעו החונכים המצטיינים בלוויית משפחותיהם,רכזי פר"ח ומנהלי המחוזות.
 
בחלקו הראשון של הטקס הוצגו סיפורי החונכויות של המצטיינים, והם נשאו דברים על החונכות הפרטית שלהם ועל תוכנית פר"ח. אחד המצטיינים הוא נדב משעלי, בן 26 מאופקים, סטודנט בשנה השלישית לקולנוע במכללה האקדמית "ספיר", שסיפר: "במהלך החונכות למדתי להכיר טוב יותר את החניך, אך גם את עצמי. שיתוף הפעולה והחיבור בינינו היו נפלאים". על התוכנית ומטרותיה אמר: "החונכות בפר"ח נתנה לי את ההזדמנות ליצור קשר עם ילד מדהים, ואת ההזדמנות לקחת חלק בפעילות שתורמת לחברה כולה".
 
שני בן שטרית, סטודנטית לכלכלה במרכז האקדמי כרמל, חנכה במהלך השנה את רחלי בת ה-12, ילדה שהוגדרה על-ידי מחנכת בית הספר ורכזת התכנית כ"חסרת בטחון עצמי וכישורים חברתיים, ילדה המתקשה לממש יכולותיה, ילדה אבודה". למרות זאת, הצליחה שני לעזור לה למצוא את עצמה ואת דרכה, וצלחה את החשדנות הראשונית של ילדה בפתחו של גיל הנעורים לכדי ידידות חזקה בין השתיים. "לא ציפיתי לחוויה כל כך עמוקה", אמרה שני. "עברנו יחד חוויות מדהימות, המפגשים גלשו ועברו הרבה מעבר למה שנדרש במסגרת התכנית".
 
סיפור החונכות המפתיע של הטקס הוא סיפורה של יפה עמר מאשקלון, סטודנטית לאמנויות במכללה האקדמית "ספיר". בניגוד לשאר חבריה בשורת המצטיינים, יפה היא סטודנטית בת 46, שהשתחררה שנה לפני תחילת לימודיה משירות קבע ארוך בצה"ל. היא אם לשני ילדים, סטודנטים בעצמם, ומכיוון שהיא זו שעוזרת להם לממן את לימודיהם, חיפשה מסגרת שתעזור לה בשכר הלימוד שלה, שהרי לדבריה "ילדי לומדים כי הם חייבים, אני למדתי בשביל הנשמה". מה שהתחיל בגלל הצד הכלכלי של מלגת פר"ח הפך לחברות גדולה בין יפה לבין טל בן ה-17, תלמיד בית ספר לחינוך מיוחד. אמו החולה אינה חיה בבית המשפחה, ואביו, נכה אף הוא, מגדל את טל ואת אחיותיו. "לפר"ח נחשפתי דרך בית-ספר לאוכלוסייה מבוגרתעם מוגבלויות. הגעתי כדי לקבל את התמיכה הכספית שהייתי צריכה למימון התואר, התמכרתי ונשארתי".
 
בחלק השני של הטקס קיבלו המצטיינים תעודות ומלגות הצטיינות מידי אלון גלרון, מנכ"ל פר"ח, ומנציג משפחת אגמון. בדבריו הזכיר גלרון את תפקידה החשוב של התוכנית בחברה הישראלית, בעידוד הנגישות להשכלה גבוההבאמצעות מלגה, שצמחה השנה בכ-15%, וכן בתרומת הסטודנטים לקהילה באמצעות החונכות האישית והקבוצתית. ד"ר אריאל היימן, מנכ"ל מכון דוידסון לחינוך מדעי, סיפר על האכסניה שמקבלת התוכנית במכון דוידסון, ועל שיתוף הפעולה בין שני המוסדות. פרופ' דניאל זייפמן, נשיא המכון, סיכם את הדברים כשסיפר על הקשר עם מכון ויצמן למדע, שממנו צמחה התוכנית: "כשמדובר ברעיונות, כמו פר"ח, אנחנו לא חייבים להיות חלק מהם, אלא עלינו לגדל ולטפח אותם, ולתת להם לגדול לבד".
 
תוכנית פר"ח הוקמה במכון ויצמן למדע לפני 39 שנים. כ-26,000 סטודנטים לוקחים חלק בחונכויות אישיות וקבוצתיות במסגרת התוכנית, ומעל מיליון סטודנטים השתתפו בה מאז ייסודה.
 
 
חונכי פר"ח מצטיינים עם אלון גלרון, מנכ"ל פר"ח (מימין) והילה מגדל בק, סמנכ"ל פר"ח (משמאל)
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם