בוא לטנזניה

01.03.2015
 
 
מסדר בוקר בבית-ספר בטנזניה
 
"פולה, פולה" - "לאט, לאט" - אומרים מורי הכימיה הטנזניים, שהגיעו מקיסימירי ומכפרים שונים באיזור קילימנג'רו, לארושה, עיר בטנזניה השוכנת למרגלות הר מרו, לכנס שהתקיים במסגרת הפרויקט לקידום הוראת הכימיה בטנזניה. את הפרויקט יזמה פרופ' נאוה סתר מהמכון השווייצרי לטכנולוגיה בלוזאן (EPFL), והשתתפה בו ד"ר רחל ממלוק-נעמן מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. אמנם, בכפרים שבהם מלמדים המורים לא תמיד עובד החיבור לאינטרנט, אספקת החשמל אינה סדירה, יש מחסור במחשבים ובציוד מעבדה, ואין שירותי ניקוז או מים זורמים, אבל התנאים הקשים אינם מרתיעים את המורים הטנזניים. "לאט, לאט", הם אומרים.
 
במסגרת הפרויקט התארחו במכון ויצמן למדע, במשך חודשיים, שלושה דוקטורנטים לכימיה מטנזניה. תחילה שהו הדוקטורנטים במחלקה לכימיה ולמדו בהנחיית פרופ' רון נעמן, ובהמשך הינחתה אותם, במחלקה להוראת המדעים, ד"ר ממלוק-נעמן. במהלך התקופה הם פיתחו חומרי לימוד המתאימים לתוכנית הלימודים בטנזניה – עבור מורים ותלמידים – ותיכננו סדנה שתכשיר את המורים הטנזניים להשתמש בחומרי הלימוד שפיתחו.
 
הסדנה להכשרת מורים התקיימה במרכז מורים לכימיה שהוקם בכפר בשם קיסימירי, המרוחק כשעתיים מארושה. בבית-ספר זה לומדים תלמידים מצטיינים מכפרים שבאיזור קילימנג'רו, והוא מהווה מעין קמפוס הכולל כיתות לימוד, מעבדות ודירות מגורים – הן לתלמידים והן למורים ולמשפחותיהם.
 
לסדנה להכשרת המורים קדם כנס של יומיים בארושה, שבו השתתפו מפקחים, אנשי משרד החינוך הטנזני, מנהלי בתי-ספר ומדריכים אזוריים. בכנס הציגו בפני המורים את חומרי הלימוד ודנו בהפעלתם. בסדנה השתתפו ד"ר ממלוק-נעמן, מורים מקומיים לכימיה, וכן פרופ' פונג'ה קסאי, אשר מוביל את הפרויקט, והדוקטורנטים שלו. התקווה בטנזניה היא, שבאמצעות החינוך תוכל המדינה להתפתח, להתגבר על המכשולים העומדים כיום בדרכה, ולהפוך למקום שבו יוכלו התושבים לחיות בכבוד. 
 
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם