צומת חכם שמזהה מכוניות, גלאי מנהרות תת-קרקעיות, מערכת למניעת השארת תינוקות במכונית, ותאורה שיודעת להתאים את עצמה למוסיקה שנשמעת – אלה הם רק חלק מנושאי הפרויקטים שהציגו באחרונה תלמידי כיתות י"ב ב
תוכנית "פיסיקה ותעשייה", באירוע הצגת פוסטרים ודגמים ראשוניים, שהתקיים ב
מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. את התוכנית מפעיל זה עשור מכון דוידסון לחינוך מדעי בשיתוף עם
המחלקה להוראת המדעים בראשות פרופ' בת שבע אלון, שיסדה את התוכנית, ובהנחיית מהנדסים מחברת "אל-אופ תעשיות אלקטרו-אופטיקה".
לאירוע – המיועד לקבלת משוב מעמיתים, ממורים וממהנדסים – הגיעו, בין השאר, פרופ' אלון, ירדן בן חורין, מנהל יחידת התלמידים במכון דוידסון לחינוך מדעי, ד"ר אלכסנדר איילון ומהנדסים נוספים ממפעל "אל-אופ", רויטל בר יוסף ואבישי עמר מתיכון "דה-שליט", פנחס וולמן ממקיף ד' "גן נחום" בראשון לציון, וגלית עברון מבית הספר על-שם אילן רמון בגדרה.
תוכנית "פיסיקה ותעשייה", הנמשכת כ-15 חודשים, משמשת ללומדי פיסיקה הזדמנות להתמודד עם בעיות טכנולוגיות משמעותיות שמסקרנות אותם ולמצוא להן פתרון מקורי. התוכנית נותנת בידיהם את הכלים לעשות זאת, ומאפשרת להם לזכות בציונים בשני שאלוני הבגרות במסלול של חמש יחידות לימוד בפיסיקה. אירוע הצגת פוסטרים ודגמים ראשוניים מסכם תקופה, שתחילתה בחשיבה המצאתית שיטתית, וסופה ביישום רעיון "הגמדים המופלאים", במהלכו התלמידים מתכננים מיגוון גדול של פתרונות דמיוניים לבעיה הנבחרת. "החלק הזה של התוכנית אינו עוסק בפיסיקה שיטתית ומציאותית", אומרת ד"ר דורותי לנגלי, מרכזת התוכנית, "אלא בחשיבה מעולם הדמיון. התלמידים מזמנים את 'הגמדים המופלאים' לביצוע תיפקודים מוגדרים". בהמשך התוכנית ייושמו הדגמים הגמדיים הנבחרים במערכות מציאותיות, שבמסגרתן יוסבו הגמדים לרכיבים כמו מקורות אור, או גלאים. ד"ר רמי אריאלי, מורה התוכנית, יזם השנה את שילוב הצגת הפוסטרים והדגמים הראשוניים – מתוך מחשבה, שתהליך המימוש החלקי מחדד את הבנת הבעיה, ומוסיף מימד מציאותי לפתרונות המוצעים.
בעקבות האירוע יידרשו התלמידים לסכם את המשוב שקיבלו, ולהתקדם לשלב הבא – יישום המשוב, ובניית הדגם הסופי, שימחיש מה יוכלו לתרום, אולי, בזמן כלשהו בעתיד, לתעשיות עתירות הידע.