עיתונאיות ועיתונאים, הירשמו כאן להודעות לעיתונות שלנו
הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו:
במכון ויצמן למדע מתנהלים דרך קבע הרבה מאוד שיתופי פעולה רב-תחומיים, ועל אף זאת, שיתוף הפעולה שהתקיים באחרונה בין תלמידי מחקר מהמכון לבין תלמידי הגימנסיה העברית "הרצליה" בתל-אביב הוא נדיר יחסית. "פעמים רבות, הדברים שלומדים בבית-הספר נראים לתלמידים רחוקים מחיי היום-יום", אומרת פרופ' ענת ירדן מהמחלקה להוראת המדעים, שיזמה את שיתוף הפעולה במסגרת פרויקט אירופי הקרוי PARRISE, אשר עוסק בשילוב היבטים אתיים וחברתיים בהוראת מדע בדרך החקר. "אבל", היא מוסיפה, "הידע שרכשו התלמידים במהלך הפרויקט ימשיך להיות שימושי גם לאחר מכן".
הפרויקט המדעי-חברתי התחיל בגימנסיה לפני כשלוש שנים. במסגרתו מנסים תלמידי כיתות ט'-י"א לפתח שיטות פשוטות לגידול ספירולינה – כחוליות בעלות הרכב חלבונים גבוה במיוחד, שבהן אפשר להשתמש כבמזון-על. הם שואפים שבית-ספרם יהיה למרכז הדרכה לגידול ספירולינה עבור מדינות מתפתחות, שם ישמשו הכחוליות כתוסף תזונתי.
רוב המשתתפים בפרויקט אינם תלמידי מדעים. הם עושים זאת מסיבה חברתית לחלוטין, כדי לתרום את חלקם לאיכות החיים על פני כדור-הארץ, ולנסות לסייע לתושבים במדינות נחשלות. התלמידים אמנם מכינים בעצמם את מצע הגידול, מייבשים את הספירולינה, ומבצעים הרבה פעילויות בעלות אופי מדעי, אך בכל זאת היה נחוץ להם ידע מדעי שיאפשר להם להתקדם. לשם כך קישרה פרופ' ירדן בין התלמידים לבין תלמידי מחקר מהתוכנית ללימודי תעודת הוראה במכון, כדי שייפגשו, ותלמידי המחקר יוכלו להקנות להם יֶדע ביולוגי וכלי מחקר רלבנטיים לנושא זה.
לאחר שהסטודנטים מהמכון ביקרו בגימנסיה, ראו את מתקני הגידול שבנו התלמידים בעצמם, ואף ערכו מפגש לימודי בבית-הספר, הוזמנו התלמידים למכון – ליום שנועד לחשוף אותם לפעילויות חקר בנושא גידול הספירולינה, תוך התנסות מעשית בשיטות מדעיות מתקדמות ומדויקות יותר מאלה שהתנסו בהן עד כה. הפעילויות העיוניות והמעבדתיות הותאמו לתלמידים ולסביבת בית-הספר, ונבנו בתיאום עם המחלקה להוראת המדעים.
את הפרויקט תיכננו וביצעו אורה חיימוב, אודיה בוקובזה, ד"ר יעל קופרמן, ד"ר גלית פורמן אלפרט, ד"ר חווה בן דוד, ד"ר ליזה באב דיניץ, ד"ר ענבל נטע שריר, ד"ר איריס קרונקר, נתה בר אור פרי ואורלי צאלון נדלר. את הפרויקט ליוו בייעוץ פדגוגי ומדעי חברי קבוצת הביולוגיה במחלקה להוראת המדעים, ערן זפרני, ד"ר יוסי מחלוף וד"ר רונית רוזנשיין. "פרויקט הספירולינה הדגיש עד כמה מחויבות חברתית יכולה לתרום ללמידה משמעותית בתחום המדעים", אומרת חיימוב, ממעבדתה של פרופ' רבקה דיקשטיין. "שמחתי על ההזדמנות לתרום בהובלת שיתוף הפעולה הייחודי הזה".