אקול פוליטכניק ומכון ויצמן למדע חתמו על הסכם שיתוף פעולה

ז'אק ביו, נשיא אוניברסיטת אקול פוליטכניק (פאלז'ו, צרפת), ודניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע, חתמו על הסכם שנועד לקדם שיתופי פעולה בין שני המוסדות בתחומי ההשכלה הגבוהה והמחקר. במסגרת זו ייכללו חילופים של תלמידי מחקר ומדענים, וכן שיתופי פעולה מדעיים ואקדמיים בתחומים שבהם מתעניינים מדענים משני המוסדות.

מימין: ז'אק ביו, פרופ' ויקטור מלכה ופרופ' דניאל זייפמן

פרופ' ויקטור מלכה, שהוא חבר במחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן למדע, וכן באוניברסיטת אקול פוליטכניק, סייע בחתימת ההסכם. "הרגשתי שיהיה זה רק טבעי אם אזום הסכם שיאפשר ויקדם חילופי סטודנטים, וייצוֹר שיתוף פעולה מדעי", אומר פרופ' מלכה. "אני שמח שנשיאי הפוליטכניק והמכון אימצו את היוזמה, ומחויבים להצלחתה".

פרופ' מלכה חוקר את יחסי הגומלין בין לייזרים לחומר, ובפרט את האפשרות להאצת חלקיקים באמצעות אינטראקציית לייזר-פלסמה. מנגנון זה מאפשר למדענים ליצור אלומות חלקיקים בעלות מאפיינים ייחודיים – הן אנרגטיות מאוד, בהירות ועוצמתיות מאוד – והן יוצרות הזדמנויות חדשות ליישומים במיגוון תחומים, ביניהם רפואה, כימיה, ביולוגיה, מדע החומרים ובקרה.

אשר ליישומים רפואיים, השיפורים האחרונים שבוצעו במעבדתו של פרופ' מלכה פרצו דרכים חדשות בטיפול בסרטן, והמחקרים שהתאפשרו בזכות שיפורים אלה הניבו נקודות מבט חדשות ביחס לזיהוי מוקדם של גידולים סרטניים. טכנולוגיה חדשה זו עשויה לשמש גם ביישומים תעשייתיים שונים, שכן באמצעותה אפשר להפיק תמונות תלת-ממדיות בהפרדה גבוהה של חומרים צפופים, כמו חלקי מטוסים ועוד.

פרופ' מלכה פועל בימים אלה במטרה ליצור קשרים בין שתי המעבדות שבראשן הוא עומד, בפוליטכניק ובמכון ויצמן למדע. באחרונה הוא קיבל שני מענקי מחקר במכון, וראשוני תלמידי המחקר שלו במכון ויצמן למדע כבר החלו את מסלול הכשרתם בפוליטכניק, ועתידים לעבוד במעבדה המוקמת במכון.