מדענים וסטודנטים ישראלים וצ'כים משתפים פעולה בקידום שיטות לגילוי תרופות

במסגרת העמקת הקשרים בין הקהילות המדעיות בישראל ובצ'כיה, החל לפעול באחרונה "בית-ספר החורף המשותף פראג-ויצמן לגילוי תרופות". הפרויקט הייחודי מאפשר ליותר מ-120 תלמידי מחקר וחוקרים צעירים מישראל ומצ'כיה לדון במשך שבוע במגמות האחרונות ובאתגרים בתחומי הפיתוח והגילוי של תרופות מתקדמות, וכן להיפגש עם מדענים בכירים מהעולם האקדמי ועם מומחים בין-לאומיים מחברות התרופות המובילות בעולם ובהן מרק, רוש ואסטרה-זנקה.

המפגש הראשון של הפרויקט המשותף – שאורגן על-ידי המכון לכימיה אורגנית וביוכימיה IOCB של האקדמיה הצ'כית למדעים, אוניברסיטת הכימיה והטכנולוגיה של פראג ומכון ויצמן למדע – התקיים באחרונה בישראל, במכון ויצמן למדע.

אחד ממארגני התוכנית, פרופ' מרטין פיוסק, סגן מנהל ה-IOCB, אמר: "לאחר שקיימנו בהצלחה במשך ארבע שנים רצופות את בית-ספר הקיץ לפיתוח תרופות, קיבלנו פנייה מפרופ' אירית שגיא, דיקנית מדרשת פיינברג במכון ויצמן למדע, עם הצעה לקיים את המפגש השנתי של התוכנית – פעם ברחובות ופעם בפראג. המפגש הנוכחי במכון ויצמן למדע הוא תולדה של יוזמה זו. ברצוני להודות לעמיתי במכון, ובמיוחד לד"ר ניר לונדון ולד"ר חיים בר, על הארגון המעולה ועל הכנסת האורחים החמה והידידותית. אני מאוד שמח על האפשרות להעמיק את שיתופי הפעולה בינינו לבין מוסד מחקר מוביל כשלכם".

בין משתתפי האירוע היו שגריר צ'כיה בישראל מרטין סטרופניצ'קי; פרופ' קרל מלזוך, רקטור האוניברסיטה לכימיה ולטכנולוגיה של פראג, ד"ר זדנק הוסטומסקי מנהל ה-IOCB, וד"ר יאן קונבלינקה מארגן-שותף וסגן רקטור של אוניברסיטת צ'ארלס שבפראג.

"התוכנית עוררה עניין עצום בקרב חוקרים ברחבי הארץ, והאינטראקציה בין המדענים הישראלים והצ'כים תוביל ללא ספק לשיתופי פעולה פוריים בעתיד. אני מצפה להרחבת היקף התוכנית בשנים הבאות", אמר ד"ר ניר לונדון, ממארגני התוכנית ממכון ויצמן למדע.