עיתונאיות ועיתונאים, הירשמו כאן להודעות לעיתונות שלנו
הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו:
בעוד מדינות רבות מתמודדות עם גל שני של מגפת הקורונה, ומקבלי ההחלטות ברחבי העולם מתקשים לשכנע את דעת הקהל בנחיצותם של צעדים שונים לבלימת המגפה, בני נוער ממדינות שונות התכנסו באחרונה לאירוע דיבייט וירטואלי שבו עלו שאלות על מדע, אתיקה ומדיניות ציבורית בצל הקורונה. בדיבייט (או בעברית – מַעֲמָת) הוצגו עובדות מדעיות לצד דילמות אתיות, ולקהל הצופים הייתה אפשרות להעלות שאלות לדיון ולהצביע בסוגיות השונות. מכון דוידסון – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע – יזם ואירח את האירוע שנערך בהשתתפות בוגרי מחזור 2019 של המחנה הבין-לאומי לנוער שוחר מדע על-שם בסי לורנס (ISSI) וחברי מועדון הדיבייט המדעי והאתי של התוכנית "חלון אל העתיד".
המשתתפים – בני 17 עד 20 מגרמניה, שוויץ, ארצות-הברית, קנדה, בריטניה וישראל, התחלקו לצוותים מעורבים שבכל אחד מהם ייצוג למדינות שונות. במהלך כשלושה שבועות שקדו הצוותים על הצגת הצדדים השונים לסוגיות הבוערות שעל הפרק – אך רק ברגע האחרון נקבעו העמדות שכל צוות נדרש לייצגן בדיבייט עצמו. קהל של כ-40 צעירים מרחבי העולם – בוגרי המחנה הבין-לאומי על-שם בסי לורנס, משתתפי "חלון אל העתיד" וחברי אגודות ידידים של מכון ויצמן למדע –הצביעו בתחילת הדיבייט ובסופו בסוגיות השונות (האם אנחנו יכולים להילחם במגיפה ובו-בזמן לדאוג לרווחת כלל האוכלוסייה? מה מוביל לתוצאה טובה יותר – הגבלות מחמירות או מקלות יותר?) וניכר כי לדיונים הייתה השפעה מסוימת על דעת הקהל.
"" 'דיבייטרים' טובים צריכים להיות כל הזמן על קצות האצבעות ולשלב בין חשיבה מחקרית של מדענים וחוש קצב ותזמון של סטנד-אפיסטים – זה דורש הרבה מאוד הכנה ותיאום, במיוחד כשכל אחד נמצא במקום אחר בעולם"
“התלמידים המוכשרים הללו עמדו באתגר של לימוד נושא מורכב שמתפרסמים אודותיו ממצאים חדשים, ולעיתים סותרים, על בסיס יומיומי והפעלת חשיבה ביקורתית על איכות המידע ואמינות המקורות השונים. הם נדרשו גם לחשוב על ההשלכות החברתיות, הכלכליות והנפשיות של סגירת אוכלוסייה גדולה בבתים או לחילופין על המחיר של התפשטות מהירה של המגיפה", אומרת ד"ר דורית גרנות, העומדת בראש תחום המצוינות הבין-לאומית של היחידה למצוינות ומנהיגות צעירה במדעים במכון דוידסון. ד"ר גרנות הייתה בין יוזמי האירוע והנחתה את המשתתפים בתהליך. "שלב ההכנות היה פשוט בהשוואה לארגון האירוע עצמו, שבו משתתפים ממקומות ואזורי זמן שונים היו צריכים לפעול יחדיו כצוות. 'דיבייטרים' טובים צריכים להיות כל הזמן על קצות האצבעות ולשלב בין חשיבה מחקרית של מדענים וחוש קצב ותזמון של סטנד-אפיסטים – זה דורש הרבה מאוד הכנה ותיאום, במיוחד כשכל אחד נמצא במקום אחר בעולם", היא מוסיפה.
לאור הצלחת האירוע, ביחידה למצוינות ומנהיגות צעירה במדעים מתכננים אירועי דיבייט וירטואליים נוספים. "התלמידים המוכשרים האלה ישתלבו בקרוב באקדמיה, בתעשייה או בשירות הציבורי, והמיומנויות שהם רוכשים כאן יסייעו להם להיות מנהיגים, מנהלים ומקבלי החלטות נבונים יותר", אומרת ד"ר גרנות.