בן קלמר

נושאים עיניים לשמיים

טלסקופ הסקר בעל שדה הראייה הגדול בעולם נחנך בימים אלה בערבה

תצלומים: בן קלמר
תצלום: בן קלמר

טלסקופ הסקר העוצמתי ביותר בעולם נבנה בימים אלה בדרום-הערבה במסגרת מצפה כוכבים חדש של מכון ויצמן למדע. הטלסקופ מורכב ממערך טלסקופים מבוזר הכולל כעת 32 מכשירים בעלי שדה רחב במיוחד. בסוף תהליך הבנייה ימנה המערך 48 טלסקופים ויחזיק ביכולות סריקת השמיים הטובות ביותר בעולם – פי שלושה יותר מכל טלסקופ אחר בכדור-הארץ כיום. כל אחד מהטלסקופים הינו בעל מראה בקוטר של 28 סנטימטרים, והמערך כולו יהיה שקול לטלסקופ בקוטר של 1.9 מטר

מצפה הכוכבים החדש הסמוך לקיבוץ נאות סמדר מוקם בהובלת פרופ' ערן אופק וד"ר שגיא בן-עמי מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה. זהו המצפה המחקרי השני שנבנה בישראל – יותר מ-50 שנה לאחר שנבנה המצפה הראשון סמוך למצפה רמון ביוזמת אוניברסיטת תל-אביב.

מנהל המצפה ד"ר דוד פולישוק מהמחלקה לתשתיות מחקר פיסיקה מספר כי הטלסקופ המבוזר יאפשר לחקור תופעות חולפות בשמיים בצורה טובה יותר מאשר כל טלסקופ אחר, ובכלל זאת חיפוש אחר סופרנובות, מקורות של גלי כבידה וכוכבי-לכת מסביב לכוכבים מסוג ננס לבן.

כבר במהלך שלבי ההקמה הראשונים צפה מערך הטלסקופים בהתנגשות החללית דארט באסטרואיד דימורפוס – והממצאים מתצפית זו צפויים להתפרסם בקרוב.

לטלסקופ החדש יהיה שדה ראייה של 350 מעלות רבועות – פיסת שמיים הגדולה פי 1,400 משטחו של הירח.

בן קלמר