חדר המורים המקוון בפעולה

מתקרבים לפיסיקה – מרחוק

07.04.2020

כך עברו 9,000 תלמידי מגמת פיסיקה ללמוד מהבית בחסות הקורונה

משהו מיוחד קורה בהוראה מרחוק של מקצוע הפיסיקה בימים אלו – עוד לפני שמוסדות הלימוד סגרו שעריהם באופן רשמי בשל משבר הקורונה, נערכו במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע למציאות החינוכית החדשה. "בשבוע שלפני הסגירה הפיסית של בתי-הספר, כינסנו את כל הצוותים והתחלנו בהכנת יחידות לימוד המרכזות חומרי למידה מרחוק בנושאים ה'בוערים' לקראת הבגרויות", מספרת פרופ' עידית ירושלמי, ראש קבוצת הוראת הפיסיקה במחלקה. "מורי הפיסיקה הוכיחו בעת המשבר שהם נכונים להשקיע שעות על גבי שעות להיערכות מחדש, כשהם רותמים לטובת ההוראה מרחוק את היצירתיות, המסירות והיכולות שלהם".

לדברי ד"ר נטע ברוכיאל שפנייר, מורה לפיסיקה מהתוכנית מורים-חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים, כשפרץ משבר הקורונה שררה אי-ודאות בקרב התלמידים, המורים, הנהלת בתי-הספר ומשרד החינוך – ואיש לא היה יכול לומר מה עומד לקרות. "מכון ויצמן הרים את הכפפה די מהר ונפתחו הרבה השתלמויות מקוונות בנושא הוראה מרחוק. היוזמה פתחה בפני מורים את האפשרות לקבל מערכי שיעור, חומרים פדגוגיים, סיוע ועזרה אונליין כדי להעביר את סביבת הלימודים הפרונטלית למקוונת מבלי לאבד אף תלמיד. נוסף על כך, בשל אי-הוודאות, בתום כל הדרכה מקוונת העלו לדיון נציג של משרד החינוך כדי לענות על שאלות המורים". 

"מורי הפיסיקה הוכיחו בעת המשבר שהם נכונים להשקיע שעות על גבי שעות להיערכות מחדש, כשהם רותמים לטובת ההוראה מרחוק את היצירתיות, המסירות והיכולות שלהם"

כמחצית ממורי הפיסיקה בישראל נתמכו במיזם המורכב שנועד לסייע למורים לקבל תמונה בזמן אמת על מצב תלמידיהם ולגייסם ללמידה מרחוק – ללא הלוח, המעבדה, וחשוב מכל, קשר העין עם תלמידיהם.

ארבעה גופים שילבו ידיים ותרמו את מומחיותם למיזם, בניצוחה של פרופ' ירושלמי: פרופ' ירון להבי וצוות המרכז הארצי למורי הפיסיקה שהכינו יחידות הוראה ולמידה ממוקדות החוסכות למורים את הזמן הרב הנדרש לאיתור ומיון חומרים ברשת; מיזם PeTeL פיסיקה, בהובלת פרופ' בת-שבע אלון, תלמיד המחקר אסף בר-יוסף וצוות המנטורים, שהטמיעו את היחידות בסביבת PeTeL (ראשי תיבות של Personalized Teaching and Learning – הוראה ולמידה מותאמות אישית) והדריכו את המורים כיצד לנהל את רצף ההוראה, ואיך להנגיש משימות אינטראקטיביות ולשקף את מצב תלמידיהם; בהנהגת ד"ר סמדר לוי, מובילי קהילות מורי הפיסיקה, שבימים כתיקונם עוסקים בהתפתחות המקצועית של המורים, התגייסו לתפעל "חדר מורים מקוון", שסייע למורים להתאים את החומרים ביחידות לתשתיות המקוונות בבית-ספרם, לקצב הלמידה בכיתתם ולמטרותיהם החינוכיות; וד"ר צביקה אריכא וד"ר אורנה בלומברגר מהפיקוח על הוראת הפיסיקה במשרד החינוך שהצטרפו לכל אחד ממפגשי חדר המורים המקוון כדי לתמוך ולסייע למורים. כל אלו עבדו מסביב לשעון, מעל ומעבר לנדרש בתפקידם, כדי לתת מענה לצורך שנולד יש מאין, והתוצאה – מאות מורים לפיסיקה שהשתתפו במפגשי ההדרכה וכ-9,000 תלמידי מגמת פיסיקה הלומדים כיום מרחוק בסביבת PeTeL.

חדר המורים, גרסת האונליין

אחד ההישגים של ההיערכות ללמידה בימי קורונה הוא חדר המורים המקוון, שעלה לאוויר ב-15 במארס ופועל מאז ללא הפסקה. חדר המורים, בגרסת האונליין, מהווה קרקע פורייה למפגשים, להדרכות, לשיתופים ולהתייעצויות בהוראת הפיסיקה. עבד מסאלחה, מורה לפיסיקה מכפר קרע, מספר על החוויה: "במקביל לבשורה המרה על הפסקת הלימודים, הודיעו לנו ממכון ויצמן למדע על פתיחה של חדר מורים מקוון. המפגש של מורי קהילות הפיסיקה התנהל מרחוק והתמקד באיך הופכים את הלמידה מרחוק – ללמידה טובה".

הודיה מוגמי, תלמידת כיתת י"ב, שיתפה אותנו בתהליך הלמידה המקוון המתרחש בימים אלה: "השיעור מועבר בשיחת וידיאו עם מצגות, סרטונים והסברים, ובמקביל המורה מחלק אותנו לקבוצות כדי שנוכל לתרגל יחד במשימות שנבדקות מיד על-ידי המחשב שגם מדווח לנו איפה הקשיים שלנו".

איילת שקד, מורה לפיסיקה לכיתות י'-י"ב בבית-הספר החקלאי ויצו נהלל, בוגרת תוכנית רוטשילד-ויצמן, נחשפה במהלך לימודיה ל-PeTeL ומשתמשת בו על בסיס קבוע עם תלמידיה, וכיום גם מנחה מורים חדשים כיצד לעשות זאת. "אני משתמשת ב-PeTeL כבר שנה שלישית", אומרת שקד, "ובלי קשר לקורונה, זה מאפשר לי גם בשגרה להעביר שיעורים לתלמידים ולעקוב אחר הלמידה שלהם. זו עוד סביבה, מעבר לבית-הספר, שמאפשרת לי להיות בקשר עם התלמידים שלי". 

"אין לי שום ספק שההוראה שלנו בימי הקורונה השתנתה לגמרי, עשינו צעד מאוד גדול למאה ה-21", מכריז בוריס באם, רכז פיסיקה בשני בתי-ספר באזור השרון, שהשתתף בחדר המורים המקוון בתחילת המשבר. "במצב שאנחנו נמצאים בו, הכלים שעומדים לרשותנו כיום הופכים את הלמידה לאפקטיבית, ליעילה ולתורמת לתלמידים", מסכמת ד"ר נטע ברוכיאל שפנייר. 

שתף