מאחורי מסך המחשב

01.03.2008
 
מוטי בן-ארי
 
מה קורה בתוך הקופסה השחורה של המחשב? מה הם התהליכים המתחוללים מרגע הכנסת הקלט, שמאפשרים את קבלת הפלט המתאים? הבנת הפעולות והחישובים המתבצעים "מאחורי הקלעים" של המחשב  חיונית לכל מי שרוצה לכתוב ולפתח תוכנות מחשב, אך תלמידים וסטודנטים רבים מתקשים ליצור תמונה מוחשית שמסבירה את רצף האירועים. הלומדה "ג'ליוט" (Jeliot) יוצרת תמונה מוחשית כזו - באמצעות אנימציה. "ג'ליוט" פותחה על-ידי תלמידי המחקר ניקו מולר ואנדרס מורנו ופרופ' ארקי סוטינן מאוניברסיטת יואנסו, פינלנד, ותלמידת המחקר רונית בן-בסט לוי ופרופ' מוטי בן-ארי מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. הלומדה זכתה באחרונה בציון לשבח מטעם ארגון "נתיבי הנדסה" לקידום מצוינות בחינוך הטכנולוגי. הציון לשבח הוענק במסגרת הכנס "חזית החינוך" שהתקיים במילווקי, ויסקונסין, על-ידי צוות שופטים שכלל מומחים לחינוך טכנולוגי ולמדיה אינטראקטיבית. לומדת האנימציה החינמית מציגה הדמיה מלאה ואוטומטית של תוכנית מחשב בשפת ג'אווה, ומאפשרת לעקוב אחר התקדמות התוכנית צעד אחר צעד, ובדרך זו להבין מושגים שונים מתחום התיכנות, ולבדוק תרחישים אפשריים. מורים רבים באוניברסיטאות ובבתי-ספר תיכוניים בארץ ובעולם נעזרים בתוכנה, המשמשת גם כלי תירגול לתלמידים. המחקרים הנוכחיים בקבוצתו של פרופ' בן-ארי מתמקדים בהיבטים שונים של השימוש ב"ג'ליוט": רונית בן-בסט לוי הראתה כי השימוש בלומדה אכן משפר את הלמידה, וזיהתה את המנגנון האחראי לשיפור זה; ותלמיד המחקר גיל אבל הראה, כי השימוש בלומדה משפר את יכולת הריכוז של תלמידים היפר-אקטיביים. 
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם