מדען אורח

01.12.2008
 
ד"ר ראפע ספדי עושה את דרכו מדי יום מביתו שבנצרת לקמפוס מכון ויצמן למדע. עד לאחרונה כיהן כראש יחידת המחקר וכראש החוג לפיסיקה במכללה הערבית לחינוך בחיפה, ובאחרונה התמנה למדען אורח במחלקה להוראת המדעים במכון. יחד עם ד"ר עידית ירושלמי, העוסקת בהוראת הפיסיקה, הוא מקווה לפתח דרכים חדשות לקידום הוראת הפיסיקה במגזר הערבי.
 
כבר כילד נמשך ד"ר ספדי לעולם הפיסיקה, והתעניין בתופעות טבע ובפתרון בעיות מדעיות. לאחר שסיים את לימודי התואר השלישי בטכניון, בתחום הפיסיקה של מצב מוצק, החליט לשלב את אהבת הפיסיקה עם אהבה נוספת שלו. "חשבתי שאוכל לתרום בתחום ההוראה", הוא מספר, "במיוחד לנוכח המחסור באנשים בעלי תואר דוקטור בפיסיקה במכללות להוראה". הוא התמנה לראש יחידת המחקר במכללה הערבית לחינוך בחיפה. מחלקה זו אחראית על ביצוע מחקרים בתחום החינוך, ההוראה והכשרת מורים. את ממצאי מחקרו, השופכים אור על הטמעת תוכנית הלימודים החדשה בפיסיקה במערכת החינוך הערבי בישראל, הציג באחרונה בסמינר המחלקתי של המחלקה להוראת המדעים ושל מכון דוידסון לחינוך מדעי. במקביל לימד גם במכללת גורדון בחיפה, המכשירה מורים מהמיגזר הערבי והיהודי כאחד. העיסוק שלו במחקר בתחום ההוראה ובקידום הוראת הפיסיקה הוביל, במהלך טבעי מבחינתו, לקשר עם קבוצת הפיסיקה במחלקה להוראת המדעים של מכון ויצמן למדע. שיתוף הפעולה בין המכללה לחינוך לבין המחלקה להוראת מדעים החל ביוזמת פרופ' יוסי ירדן - דיקן מדרשת פיינברג דאז - במטרה לאפשר הכשרה של אנשי המכללה הערבית במכון, וזכה לעידוד נלהב מצידם של יו"ר העמותה וחבר הנאמנים של המכללה, עו"ד זכי כאמל, ושל ראש המכללה, ד"ר סלמאן עליאן. ד"ר ספדי יצר קשר עם פרופ' בת-שבע אלון, כיום ראש המחלקה, שעמדה אז בראש קבוצת הפיסיקה. היא הפנתה אותו לד"ר עידית ירושלמי - חברתו ללימודים מימיהם כסטודנטים בטכניון.
 
ד"ר ספדי הצטרף למחקרה של ד"ר ירושלמי בתחום פיתוח מיומנויות למידה ופתרון בעיות בפיסיקה. במסגרת זו פותחה והופעלה השתלמות למורים לפיסיקה בחטיבה העליונה במיגזר הערבי, בה הכירו המורים מיגוון אמצעים ושיטות לשיפור כישורי "האבחון העצמי" של התלמיד, וניסו אותם בכיתותיהם. כישורים אלה מסייעים לתלמידים בהתמודדות עם בעיות מורכבות, וכן תורמים להבנת המושגים הפיסיקליים הנדרשים לפתרון. בשנה הקרובה מתכננים ד"ר ספדי וד"ר ירושלמי לנתח את הנתונים הרבים שהצטברו במחקר, ולבדוק כיצד תורמים הכלים שפיתחו לשיפור יכולות האבחון העצמי של תלמידים. סאוסאן עילבוני, בוגרת המכללה הערבית לחינוך, תצטרף לעבודה על הפרויקט במסגרת עבודת המחקר שלה לתואר שני במחלקה להוראת המדעים של המכון. "הקשר עם המכון תורם רבות לקידום ההוראה במכללה לחינוך בפרט ובמיגזר הערבי בכלל. יש עוד הרבה מה לעשות, ואני מקווה ששיתופי הפעולה יימשכו, יעמיקו ויובילו לתוצאות", אומר ד"ר ספדי.
 
מלבד עבודת המחקר מתכנן ד"ר ספדי לנצל את השנה כדי להעמיק את ידיעותיו בהיבטים תיאורטיים שונים הקשורים בהוראת המדעים. "צברתי ניסיון רב בעבודת שטח כמורה לפיסיקה, וכמנחה של מורים ושל סטודנטים להוראה", הוא אומר. "בנוסף, למדתי הרבה בכוחות עצמי ובמכון מופ"ת של משרד החינוך. בתקופת עבודתי במכון ויצמן אני מתכנן להעשיר את ידיעותי ולהשתתף בקורסים מתקדמים בתחומים שונים".
 
ד"ר ראפע ספדי וד"ר עידית ירושלמי. דרכים חדשות

שתף