אמא לומדת עכשיו

מחזור ראשון של בוגרי תוכנית רוטשילד-ויצמן יוצא לדרך
01.12.2011
 
בוגרי תוכנית רוטשילד-ויצמן עם פרופ' ליאה אדדי, דיקן מדרשת פיינברג, פרופ' דניאל זייפמן, הברונית אריאן דה רוטשילד, פרופ' איתן דומאני, יושב-ראש המועצה המדעית, וד"ר עמי שליט, מנהל ומזכיר אקדמי של מדרשת פיינברג
 
"ההתלהבות רק גדלה והולכת מהאתגרים המחודשים", אומרת רונית ברד, המלמדת כימיה כבר 22 שנה. ומה עם שחיקה? "מה זאת שחיקה?", היא עונה. "כל שנה מתחלפים התלמידים, מתחלפים הפרצופים, ובעצם צריך להתחיל את הכל מחדש. הלימודים בתוכנית רוטשילד ויצמן היו מרתקים. לא החמצתי אף הרצאה – גם בימי עומס ולחץ. התוכנית שיפרה את יכולותי ללא הכר".
 
רונית ברד נולדה וגדלה בגבעתיים, וגם את לימודיה הגבוהים עשתה "קרוב לבית", בחוג לכימיית טקסטיל ב"שנקר". לאחר הלימודים עבדה תקופה מסוימת בתעשיית הטקסטיל, אך בעקבות הולדת שתי בנותיה הבינה שלא תוכל להחזיק בעבודה, ופנתה להוראה. "למרות שהגעתי מתוך נוחות, נשארתי מתוך אהבה למקצוע. הבנתי מהר מאוד שקיבלתי את ההחלטה הנכונה, ורק תהיתי איך לא הגעתי אליה קודם". בהוראה היא מוצאת שליחות וסיפוק שאינם נמדדים בכסף. "כשתלמידים שלימדתי מגיעים להישגים, כשתלמיד שהגיע אלי עם הישגים נמוכים, מתקדם ומוגש לבגרות עם ציון מגן גבוה, אני חשה התרגשות שאין במקצועות אחרים, מרגישה שקיבלתי שכר". היא רואה חשיבות עליונה בלימודי מדעים, בעיקר בגלל העובדה שהם מפתחים חשיבה שמסייעת בכל תחום בחיים, ומוצאת בהם אתגר גדול במיוחד. "הכימיה היא מקצוע לא פשוט עבור תלמידי התיכון, כי הם צריכים להתמודד עם חומר מופשט, ברמת המיקרו, שאינם יכולים לראות. ההבנה של החומר צריכה להתבסס על מעבר מהדמיון שלי לדמיון של התלמידים. בנוסף, כל תלמיד חושב באופן אחר, וצריך למצוא הסברים שידברו לכל מיני צורות חשיבה. אני רואה בזה תהליך מרתק".
 
כמו להוראה, גם לתוכנית רוטשילד-ויצמן הגיעה במקרה, וגם שם ההתלהבות הייתה מיידית, וכבר בשנה הראשונה לתוכנית התחילה להביא לכיתה את החומרים שלמדה במכון ויצמן למדע. "בכל שיעור סיפרתי לתלמידים, בלשון ברורה ופשוטה, על הדברים שלמדתי בתוכנית יום קודם לכן, וקישרתי אותם לתוכנית הלימודים. לתלמידים זה נתן הזדמנות להיחשף לחומר רלבנטי ועדכני, ואני קיבלתי הזדמנות לוודא שאכן הבנתי והפנמתי את הנושאים שנלמדו. זה נתן לי תחושה גדולה של הישג". התוכנית ציידה אותה גם במיגוון גדול של גישות הוראה ובמאגר פעילויות עשיר, אך רונית ברד מדגישה כי מעבר להיבט הפדגוגי, התוכנית תרמה לה גם מבחינה אישית.
 
"התוכנית לימדה אותי דברים רבים על עצמי, ואיפשרה לי לפרוץ גדרות. גיליתי שאני מסוגלת לעשות יותר, לעשות הרבה, ואף לעשות טוב. עמדתי במטלות למרות העומס, קיבלתי משובים טובים, והרגשתי משמעותית ותורמת לקבוצה". בביתה שלה יצרה השתתפות האם בתוכנית רוטשילד-קיסריה "סדר משפחתי חדש": "למדתי להגיד 'אמא לומדת עכשיו', להעמיד את הלימודים במרכז, ולקבל התחשבות מבני המשפחה בתקופות אינטנסיביות. היה נעים להרגיש שהמשפחה מתגמשת בהתאם אלי". גם מול התלמידים היא מרגישה ביטחון רב יותר. "ישנם מושגים שמורים פוחדים לגעת בהם, ואני כבר לא מפחדת", היא אומרת. "מעבר לזה, מורה שיודע יותר הוא גם בטוח יותר בעצמו. בידע יש כוח".
 

הקסם שבהוראה

בעיקר אני אוהב את התלמידים", אומר זיאד סעדי, המלמד בבית-הספר התיכון בשפרעם, ומגיש תלמידים לבגרות בפיסיקה כבר למעלה מ-20 שנה. "אני אוהב להתמודד עם השאלות שלהם, עם הסקרנות שלהם, ועם האתגרים שהם מציבים בפני כמורה". זיאד הוא אחד מ-26 מורים למדעים שסיימו באחרונה את לימודיהם במכון ויצמן למדע, במסגרת תוכנית רוטשילד-ויצמן למורים מצטיינים במדעים ובמתמטיקה, שהיא תוכנית ייחודית, ראשונה מסוגה בארץ, המקנה למורים בבתי-הספר התיכוניים תואר שני במדעים ממכון ויצמן.
 
זיאד נולד וגדל בכפר עראבה, ואת לימודי התיכון סיים בהצלחה, במגמת פיסיקה-מתמטיקה, בגימנסיית הגליל הנוצרית בעילבון, המושכת אליה תלמידים מוכשרים מרחבי הגליל. הוא מעיד על עצמו כי נמשך מגיל צעיר לכל דבר מדעי – בנה צעצועים מכניים, קרא ספרים, וצפה בתוכניות מדע פופולריות. הוא למד הנדסת מכונות בטכניון, חזר לשם כדי ללמוד ולקבל תעודת הוראה, ומאז הוא מורה. "הופתעתי מהקסם הגלום בהוראה. תוכנית רוטשילד- ויצמן נתנה לי כלים חדשים והרחיבה את תחומי הידע שלי. חשוב, מועיל ומהנה היה לשמוע הרצאות מפי מדענים מהשורה הראשונה".
 

 26 הראשונים

26  בוגרי המחזור הראשון של תוכנית רוטשילד-ויצמן למורים מצטיינים במדעים ובמתמטיקה קיבלו באחרונה את תארי המוסמך בהוראת מדעים ממדרשת פיינברג. התוכנית הייחודית, הממומנת מתרומת קרן קיסריה אדמונד בנימין דה רוטשילד למשך עשר שנים, נוסדה לפני שלוש שנים ביוזמת הנהלת המכון והמחלקה להוראת המדעים. בראש התוכנית עומדים פרופ' שמעון לויט מהפקולטה לפיסיקה, ופרופ' בת-שבע אלון, ראש המחלקה להוראת המדעים. ועדת היגוי בראשותו של פרופ' ישראל בר-יוסף, סגן נשיא המכון לפיתוח משאבים ודיקן לענייני חינוך, מתווה את התנהלות התוכנית. ההנחה העומדת בבסיס התוכנית היא, שאפשר לקדם את מערכת החינוך המדעי על-ידי טיפוח מצוינות בהוראה. לכן, תוכנית רוטשילד-ויצמן פונה לשכבה נבחרת של מורים ופועלת לקידום השכלתם בתחומי המדע והוראת המדע. בעקבות החזון הזה, ותוך התייעצות ושיתוף פעולה עם מדעני המכון, הורכבה תוכנית לימודים אינטנסיבית, הכוללת הרחבה והעמקה של הידע המדעי על כל תחומיו, מפגשים בלתי-אמצעיים עם מדענים וביקורים במעבדות המכון, התוודעות לחידושים מדעיים, רכישת גישות הוראה חדשניות, השתתפות במחקרים בתחומי הוראת המדעים הנעשים במכון, והתנסות בהובלת יוזמות חינוכיות ייחודיות. לצורך התוכנית התגייסו סגל המחלקה להוראת המדעים, ומדענים רבים מהמחלקות המדעיות השונות במכון, לפיתוח והוראה של כ-50 קורסים ייחודיים. בשנה הקרובה ילמדו בתוכנית כ-100 מורים בשלושה מחזורים. "בוגרי התוכנית יכולים לפעול בעמדות השפעה ברמות שונות במערכת  החינוך", אומרת פרופ' אלון. "המורה יכול לתפקד במסגרת בית ספרו, לעזור בקהילה, לפעול ברמה הארצית, או להשתתף בפיתוח חומרי למידה או פעילות עם מורים עמיתים". לשם כך מוצעות לבוגרים תוכניות המשך, הכוללות יצירה והובלה של יוזמות חינוכיות חדשניות, תוך שיתוף פעולה עם המחלקה להוראת המדעים ומחלקות אחרות במכון ויצמן למדע, וכן עם מכון דוידסון לחינוך מדעי.
 
הברונית אריאן דה רוטשילד עם המורים רונית ברד וזיאד סעדי
 

לשיתוף:

 

 

 

 

פודקאסטים
אינסטגרם