יש לנו כימיה

28.05.2012
 
הכנס השנתי לציון סיום שנת הפעילות הרביעית של התוכנית לעידוד לימודי הכימיה "יש לנו כימיה" התקיים באחרונה במכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. מטרת התוכנית היא לעודד לימודי כימיה בקרב תלמידי תיכון באמצעות עיסוק בנושאי כימיה יישומיים ורלבנטיים לחיי היומיום, בדרכים יצירתיות ומגוונות: כרזות, סרטונים, תצלומים, כתבות עיתונאיות, ומחקר ניסיוני (במסגרת יחידת המעבדה בכיתות י"א-י"ב).
 
בכנס הסיום הציגו התלמידים שהגיעו לקו הגמר את עבודות המחקר שלהם בפני קהל של מורים, מדריכים, ואנשי הפיקוח מטעם משרד החינוך, צוות המחלקה להוראת המדעים, ונציגים מחברת "כימיקלים לישראל בע"מ". עבודות המחקר עסקו בהיבטים שונים של כימיה שימושית ויומיומית, כמו כימיה בתעשיית המזון, התרופות והקוסמטיקה, הקשר בין כימיה לאפקט החממה, כימיה ואנרגיה גרעינית, ועוד.
 
במקום הראשון בתחרות עבודות החקר זכה צוות תלמידים מכיתה י"ב בבית-הספר התיכון שמעון בן צבי בגבעתיים, על ניסוי בעל השלכות תעשייתיות העוסק בערבוב ובזרימה של נוזלים בטמפרטורות שונות; בתחרות הכתבות זכה צוות תלמידים מכיתה י' מתיכון קציר ברחובות, על כתבה בנושא גז הצחוק המשמש ברפואת השיניים – האם זה אכן גז צחוק, או סם מסוכן; במקום הראשון בתחרות הסרטונים זכה סרטון על משככי כאבים שהכין צוות תלמידים מכיתה י"א מתיכון ברנקו וייס בבית שמש.
 
עוד התקיימה בכנס הרצאה מדעית בנושא "הכימיה בשירות החקירה המשטרתית", שנשא ד"ר אלעזר צדוק, לשעבר ראש המחלקה לזיהוי פלילי במשטרת ישראל. לאחר מכן התקיים חידון "כימידע" בנושא תרומת הכימיה לחיינו. הכנס נחתם בחלוקת תעודות לכל המשתתפים בפרויקט, ובהענקת פרסים לצוותים הזוכים בתחרויות השונות.
 
את תוכנית "יש לנו כימיה - כימיה, תעשייה וסביבה בראי החברה והפרט" יזמו ד"ר מירי קסנר, שהיא גם ראש המרכז לקשר בין התעשייה הכימית ומערכת החינוך, ופרופ' אבי הופשטיין מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, והיא מתקיימת בתמיכה ובשיתוף מלא של חברת "כימיקלים לישראל בע"מ". ההשתתפות בתוכנית – הפועלת כבר ארבע שנים – הולכת ומתרחבת, כולל תלמידים בכיתות ט' וי', שטרם החליטו אם לבחור בכימיה כמקצוע לבגרות. טקס הסיום והצגת העבודות מהווה את שיאו של תהליך ממושך, שבמהלכו מבצעים התלמידים עבודות חקר בליווי צמוד של הצוות מהמחלקה להוראת המדעים. במסגרת זו מתקיימים ימי עיון למשתתפי התוכנית, המיועדים לתת לתלמידים כלים מקצועיים: כתיבה עיתונאית, צילום, הכנת תסריט, עריכה וכדומה. בנוסף, מפנה הצוות את התלמידים לליווי מקצועי של מדענים ואנשי תעשייה, אשר מלווים אותם ומדריכים אותם בעבודת המחקר. את התוכנית מלווה מחקר הערכה, שמבצעות ד"ר יעל שוורץ וד"ר ימית שרעבי-נאור מהמחלקה להוראת המדעים.

שתף