מתוך הסרטון הזוכה

לרקוד כל הדרך לדוקטורט

18.02.2019

מדענית מכון ויצמן למדע זכתה בתחרות בין-לאומית המשלבת מדע ומחול

איכות המחקר של מדענים אינה נמדדת בדרך כלל ביכולות הריקוד הווירטואוזיות שלהם, אבל בסוף השבוע האחרון זכתה חוקרת במכון ויצמן למדע בהישג מרשים בתחרות בין-לאומית המשלבת מדע ומחול. ד"ר רוני זהר מהמחלקה להוראת המדעים של המכון קטפה את המקום הראשון בקטגוריית מדעי החברה בתחרות "רקדו את הדוקטורט שלכם" (Dance your PhD). התחרות שנוסדה ב-2008 בחסות כתב-העת המדעי Science והאגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS), מאפשרת למדענים להציג את עבודת המחקר שלהם לתואר שלישי בצעדי מחול – באמצעות סרטון וידאו-דאנס. בתחרות מוכרזים זוכים בארבע קטגוריות – ביולוגיה, פיסיקה, כימיה ומדעי החברה, הנבחרים על-ידי צוות שופטים מקצועי הכולל מדענים ואנשי מחול ואמנות בעלי שם.

צעדי ריקוד אינם זרים לעבודתה של ד"ר זהר. בדומה לחזון של התחרות, גם המחקר שלה מתמקד בדרכים שונות לשלב מדע ומחול – ובאופן ספציפי בין הוראת הפיסיקה לתנועה. הסרטון הזוכה שיצרה ד"ר זהר (ואף משתתפת בו כנדרש מחוקי התחרות) מבוסס על עבודת הדוקטורט שלה שהוגשה תחת הכותרת "תנועה כדלת ללימוד מושגים בפיסיקה – שילוב 'פדגוגיה מעוגנת גוף' בהוראה". המחקר נערך בהנחיה משותפת של פרופ' בת שבע אלון מהמחלקה להוראת המדעים במכון ופרופ' דור אברהמסון מבית הספר לחינוך באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ארצות הברית.

ד"ר זהר רוקדת מגיל צעיר וממשיכה גם כיום, במקביל לעיסוקיה המחקריים, ללמד תנועה ואימפרוביזציה. כבר בראשית דרכה האקדמית שילבה ד"ר זהר בין מדע ומחול במסגרת לימודי התואר הראשון בחוג לפיסיקה ובאקדמיה למחול ולתנועה באוניברסיטה העברית בירושלים. במסגרת התואר השני שלה במחלקה לנוירוביולוגיה באוניברסיטה העברית חקרה ד"ר זהר בקרה מוטורית. בשבועות הקרובים היא תתחיל מחקר בתר-דוקטוריאלי במכון ויצמן למדע בהנחיה משותפת של פרופ' אהוד אחישר מהמחלקה לנויורוביולוגיה ופרופ' איתן גרוס מהמחלקה לבקרה ביולוגית.

בנוסף למחקר, מעבירה ד"ר זהר השתלמויות למורים לפיסיקה ומדעים בתיכון ובחטיבת הביניים במסגרת משרד החינוך במטרה להטמיע את מסקנות המחקר שלה בשדה החינוכי. כמו כן, היא העבירה השנה לראשונה קורס בנושא "תנועה, מדע ולמידה" לתלמידי מחקר בהוראת המדעים במסגרת מדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע.

לתחרות "רקדו את הדוקטורט שלכם" ניגשו השנה 50 מדענים מרחבי העולם. להפקת הסרטון הזוכה סייעו הכוריאוגרפית רותם לב והתסריטאית יעל ליבוביץ-זנד, והוא צולם בין היתר במאיץ החלקיקים בקמפוס של המכון ברחובות.