מכון ויצמן למדע הוא אחד ממכוני המחקר המובילים בעולם למחקר מדעי בסיסי, בכל תחומי מדעי הטבע והמדעים המדויקים. המכון כולל חמש פקולטות: מתמטיקה ומדעי המחשב, פיסיקה, כימיה, ביוכימיה, וביולוגיה. לאלה נוספת מדרשת פיינברג, הגוף האוניברסיטאי של המכון. מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מאגד את הפעילויות של המכון בתחום החינוך המדעי.
מכון ויצמן למדע התפתח מבניין בודד וצנוע של המכון למחקר על-שם דניאל זיו אשר הוקם בשנת 1934 ביוזמתו של ד"ר חיים ויצמן, כימאי בעל שם עולמי שעמד במשך שנים רבות בראש התנועה הציונית. מכון זיו הוקם בתרומתם של ישראל ורבקה זיו מאנגליה, אשר ביקשו להנציח בדרך זו את זכר בנם, דניאל. בשנת 1949, לכבוד יום הולדתו ה–75 של ד"ר חיים ויצמן, בהסכמתה ובברכתה של משפחת זיו, הוחלט להרחיב את מכון זיו ולהפכו למכון מדעי רב-תחומי ורחב היקף אשר יקרא על שמו של ד"ר חיים ויצמן.
מדי יום יוצאים מדעני המכון למסעות מרתקים אל הלא-נודע, במטרה להרחיב את גבולות הידע שלנו על העולם ועל מקומנו בו. מכון ויצמן למדע הניח אבני דרך ומילא תפקיד מפתח בהתפתחותה של מדינת ישראל. מדעני המכון היו חלוצי חקר הסרטן בישראל. הם תכננו ובנו את המחשב האלקטרוני הראשון בארץ ומהראשונים בעולם, הראשונים שיסדו מחלקה לפיסיקה גרעינית שלידה נבנה מאיץ חלקיקים, והראשונים שהקימו חברה להעברת ידע מהאקדמיה לתעשייה ויזמו הקמה של פארק תעשיות מדע בסמוך למכון. המכון הוא חלוץ ומוביל גם בחקר המוח, ננו-טכנולוגיה ובפיתוח אנרגיות חליפיות וברות קיימא.
מחקריהם של מדעני המכון הובילו לפיתוחה ולייצורה של התרופה הישראלית האתית הראשונה, לפיתוח שפות מחשב חדשות, לגילוי המבנה המרחבי התלת-ממדי של מולקולות ביולוגיות שונות ובהן גם מולקולה הממלאת תפקיד מפתח במחלת אלצהיימר, להמצאות בתחום האופטיקה שהובילו לפיתוח מוצרים מתקדמים, שיטות להפרדת איזוטופים המיושמות בתחומי המחקר והרפואה ושיטות מתקדמות להשתלת רקמות עובריות. מדעני המכון יצרו גם מחשב ננו-ביולוגי שיוכל אולי, בעתיד, לפעול בתאי הגוף, לזהות מחלות ולבלום אותן מבעוד מועד.
מכון ויצמן למדע ממשיך להתפתח ולהשתנות. הגבולות הידועים בין תחומי מחקר שונים נפרצים במכון כדרך קבע, דבר שיוצר שיתופי פעולה שבעבר נחשבו בלתי-אפשריים. גישה רב-תחומית זו היא חלק ממגמה בין-לאומית, ומכון ויצמן למדע נמצא בחוד החנית שלה.
מכון ויצמן למדע פועל בשני מסלולים המשתלבים זה בזה. מסלול המחקר המדעי הבסיסי מוביל לעיצוב מהפכני של העתיד. המסלול השני נועד לאפשר לאנשים להבין את המהפכה המדעית, ולהשתלב בהצלחה בעולם החדש שאנחנו מעצבים.